Mercedes prichádza s obrovským elektrickým EQS SUV
Elektromobily sa čoraz viac a viac stávajú súčasťou každodennej premávky. Ako možnú cestu vidí elektromobilitu mnoho automobiliek a aj keď väčšina vozidiel patrí nižších tried, inovátori sa posúvajú aj do tých najvyšších segmentov trhu. Hovorí o tom nielen superluxusný Mercedes EQS, ale do partie k nemu pribúda aj EQS SUV. Tento nový model príde na trh už onedlho a predstaví sa vo svojej produkčnej verzii.
Ak ste už videli samotné EQS, alebo ktorýkoľvek iný elektromobil od Mercedesu, tak vám tvár nového SUV vôbec nepríde šokujúca. Veľká predná maska má hladký povrch a po stranách sú reflektory s LEDkovým systémom a digitálnym svetlom. Mercedes tak volá systém, ktorý ma až 2,1 milióna bodov a teoreticky by dokázal premietať aj grafické obrazce na cestu, prípadne na stenu. Avšak premietanie filmov cez tieto projektory automobilka nepotvrdila. Ani nevyvrátila.
Kolesá posunuté k rohom karosérie opticky zmenšujú veľkosť vozidla a zdarne to robí aj veľkosť zliatinových diskov. Sú tak obrovské, že auto vôbec nevyzerá na 5,1 metra dĺžky. To isté platí o rázvore, ktorý nevyzerá na 3,2 metra.
Aj vďaka vonkajším rozmerom dokáže Mercedes EQS SUV ponúknuť možnosť až 7 sedadiel. Štandardne je však sedadiel 5, za ktorými zostáva batožinový priestor s objemom viac ako šesťsto litrov. Nový Mercedes EQS SUV tiež využije, buď za príplatok, alebo pre najvýkonnejšiu verziu štandardne, displej Hyperscreen. Jeho sklo je tvarované pri 650 stupňoch Celzia a na povrchu je hliníkovo-silikátová vrstva, ktorá by mala uľahčovať čistenie a neustále utieranie od prachu. Pod veľkým krycím sklom sa skrývajú 3 samostatné displeje. Jeden, jediný ktorý je nedotykový, je pred vodičom a zobrazuje informácie o jazde. Displej v strede má uhlopriečku až 17,7 palca a zobrazuje štandardné navigačné a informačné náhľady. Displej pred spolujazdcom sa dá použiť na dodatočné informácie a v prípade, že vozidlo stojí, sa na ňom dajú hrať jednoduché hry ako tetris, či vzdušný hokej.
Zaujímavý je aj head-up displej, ktorý premieta informácie približne 10 metrov pred vozidlo a jeho virtuálna uhlopriečka je až 77 palcov. Do možností zobrazenia práve tohto premietania patrí aj rozšírená realita, čo v praxi znamená, že auto umiestni šípky a navádzacie pokyny presne do bodu, kde máte odbočiť.
Tak ako klasické EQS bude mať aj EQS SUV batériu s kapacitou 105,2 kWh. Dojazd však bude závisieť od zvolenej verzie a výbavy. Základom bude EQS 450+ s jediným elektrickým motorom poháňajúcim zadnú nápravu. Výlučne zadnú nápravu. Tento motor bude mať výkon 265 kW (360 k) a krútiaci moment 568 Nm. Práve táto verzia ponúkne najväčší dojazd z celej ponuky nového veľkého SUV. Podľa meraní WLTP sa dostane až na 660 km. Pritom nabíjať bude možné až výkonom 200 kW. Pri pohľade na reálne čísla to znamená doplnenie dojazdu na 250 km za 15 minút.
Nad touto verziou sa ukáže alternatíva s názvom EQS 450 4Matic, ktorá do konfigurácie pridáva predný elektromotor. Celkový výkon je stále rovnaký, ale krútiaci moment sa dostáva na 800 Nm. Dojazd tejto verzie je tým pádom skrátený na maximálnych 613 km. Rovnaký dojazd však má aj EQS 580 4Matic, ktoré ponúkne omnoho vyšší výkon. Ten sa dostane až na 400 kW (544 k) a krútiaci moment na naozaj masívnych 858 min. metrov.
Mercedes ku každému autu pridá možnosť doplniť Mercedes me Charge, kartu, ktorá zabezpečí majiteľovi vozidla prístup až ku 300 000 nabíjacím staniciam po celej Európe. Celosvetovo tak má majiteľ prístup ku sedemstotisíc nabíjačkám. Je to výhoda, lebo využívať roaming našich elektrických kariet, ktoré sú bežne dostupné na Slovensku, myslíme najmä ZSE Drive je celkom nákladné.V zahraničí je nabíjanie spoplatnené roamingovou cenou 25 € za hodinu a to dokonca bez dane. Táto cena má hodinovú tarifikáciu, čo je najväčší šok a treba s ním rátať pri dobíjaní v zahraničí. Mercedes me Charge tento element šialených tarifikácií úplne eliminuje a nabíjanie je tak možné za vopred dohodnuté ceny, ktoré sú rozumné stanovené. O tom aká bude cena je ešte predčasné hovoriť. Ale predčasné nie je spomenúť konkurentov, napríklad Tesla Model X môže mať tiež sedem miest, ale kvalitou sa Mercedesu nevyrovná. BMW iX sa zase vyrovná kvalitou, ale nemôže mať sedem miest.