Francúzska automobilka Renault už ukázala model s číslom 5, ktorý vyzerá veľmi dobre a aktuálne sa ukazuje už aj naživo. Veď bol aj na autosalóne v Nitre v nádhernej žltej farbe a evokoval predchádzajúce generácie vozidla. To však nie všetko, čo automobilka prinesie na poli elektrických vozidiel do budúcna. Ukáže aj model Renault 4, ktorý sa predviedol V Paríži a má rovnaký retro štýl ako práve Renault 5.
Len tak pre informáciu, pôvodný Renault 4 sa predával viac ako 30 rokov alebo vo viac ako 100 krajinách. Bol predstavený v roku 1961 a mal byť odpoveďou na Citroën 2CV, ale mal omnoho komfortnejší a väčší interiér. Pôvodný model bol teda do roku 1994 vo výrobe a vyrobilo sa z neho 8 135 424 kusov. Novinka ale nie je nástupca v ponímaní základného vozidla. Bude mať omnoho viac zaujímavých prvkov a jediné, čo ho s minulosťou bude spájať bude práve hravý exteriér.
Dokonca by sa dalo povedať, že práve Renault 4 je akousi terénnejšou verziou Renaultu 5, ktorá je trošku väčšia. Za týmto zdaním môže byť imitácia zvýšenej svetlej výšky a terénneho štýlu použitím plastových lemov nárazníkov a blatníkov. Všetky tieto prvky vytvárajú príťažlivý celok vpredu odkazujúci svetlami na pôvodný model a rovnako aj prepojením masky. Nehovorí sa tu maska chladiča, lebo Renault 4 bude elektrické vozidlo. Nová maska síce bude retro, ale bude pôsobiť zároveň moderne. A rovnako moderne budú pôsobiť zadné LED svetlomety s už klasickým obdĺžnikovým tvarovaním. Príspevok k odkazu do minulosti má byť aj posledné bočné sklo pred zadnou časťou, ktoré má tiež veľmi retro tvar. Pred tými 50 rokmi ale bolo výrazne väčšie.
Ako odkaz do minulosti má slúžiť aj výklopná zadná časť, piate dvere, ktoré sú potiahnuté až do nárazníka, čo robí nakladanie a vykladanie ešte jednoduchším, keďže Renault 4 má otvor iba 61 cm od zeme. Nové vozidlo bude mať na dĺžku 4,14 m a má byť medzi Cliom a Capturom. Šírka sa dostane na 1,8 m a výška na 1,57 m. Ak by ste predsa len chceli ísť do terénu, tak sa nenechá zahanbiť ani svetlou výškou. Veď bude mať až 18,1 cm, čo je vhodné aj na prejazdy poľných ciest. Ak by ste to chceli vedieť, tak na fotkách sú 18-palcové zliatinové disky.
Rovnako hravý ako exteriér je aj interiér vozidla, ale dôležité je, že vďaka rázvoru 2,62 m bude vzadu viac miesta ako v Renaulte 5. Štvorka dokonca prinesie základný objem batožinového priestoru až 420 litrov, ktoré bude možné zväčšiť ďalším sklápaním sedadiel. V retro štylizovanej prístroj doske s veľkým priestorom pre nohy pasažiera bude zabudovaný 10,1-palcový displej pred vodičom a 10-palcový dotykový displej v strede, ktorý si ale nechá ovládaciu lištu s tradičnými tlačidlami na riešenie niektorých prvkov klimatizácie a zároveň aj rádia a informačno-zábavného systému celkovo. Vlastne Informačno-zábavný systém bude tiež zaujímavý, ten bude Open R link od Googlu a hneď vedľa neho bude štartovacie tlačidlo. Renault sa aj tu spolieha na 3 páčky pod volantom na pravej strane, pričom spodná je na rádio, stredná na stierače a vrchná si zobrala funkciu prepínania prevodovky.
Renault 4 stojí na platforme AmpR Small, podobne ako Renault 5. Novinka, tento konkrétny model, bude mať na výber z výkonu 90 kW (122 k) a krútiaceho momentu 225 Nm, alebo môžete siahnuť po výkonnejšom prevedení s výkonom 110 kW (150 k) s krútiacim momentom 245 Nm. Pri výkonnejšej verzii sa na stovku Renault 4 E-tech dostane za 8,5 sekundy a za menej ako 7 sekúnd zrýchli z 80 na 120 km/h.
Tak ako bude pre Renault 4 na výber z dvoch výkonov, bude na výber aj z dvoch vzdialeností, ktoré dokáže prejsť. S batériou s kapacitou 40 kWh sa dokážete dostať na 300 kilometrov dojazdu v režime testovania WLTP a s batériou s kapacitou 52 kW viete prejsť až 400 kilometrov. Automobilka hovorí, že Renault 4 môžete nabíjať jednosmerným prúdom výkonom až 100 kW. Vtedy sa za 30 minút dostanete z 15 na 80 % nabitia. Ak zvolíte striedavý prúd, tak môžete využiť až 11 kW v štandarde. A rovnaký výkon dokáže Renault 4 poskytnúť aj naspäť na poháňanie rôznych spotrebičov.
Renault oznámil, že základná konfigurácia bude mať hmotnosť 1410 kg, ale bude sa zväčšovať nielen väčšou batériou, ale aj rôznymi príplatkovými prvkami. Zaujímavosťou môže byť, že toto auto dokáže potiahnuť príves s hmotnosťou až 750 kg. Veľké pozitívum modelu bude, že na trh sa dostane už v priebehu budúceho roka a určite bude aj na tom slovenskom. Práve malé elektrické vozidlá majú predsa najväčší zmysel, dokážete s nimi jazdiť po meste a v pri mestských oblastiach bez lokálnych emisií, čo je len pozitívne. Možno práve takéto malé elektrické modely, ako je Renault 4, sú logickejším elektrickým postupom ako tvoriť šialené obrovské elektrické autá s neuveriteľne veľkými baterkami.
Ak ste niekedy uvažovali, ako sa Renault vysporiada s nástupcom modelu Zoe, ktorý bol prvým masovo predávaným elektrickým vozidlom značky, tak tu máte tú správnu odpoveď. Renault dokonca rozdelil tento model na dve samostatné cesty a zo Zoe sa postupom času nestal Megan E-Tech, ako sme istý čas predpokladali, ale stal sa z neho Renault 5 E-Tech a Renault 4 E-Tech, čím si francúzska automobilka spravila príjemnú cestu do minulosti skríženú s technológiami budúcnosti.
Ak by som to mal zhrnúť, tak nový Renault 4 E-Tech je malé auto, ktoré dokáže zaujať práve tých, ktorí aktuálne majú dostatok financií na to, aby si mohli takéto elektrickej auto za približne 27 000 € kúpiť. Renault 4 bude mať určite mnohé zaujímavé doplnky a mnohé možnosti individualizácie, pričom si ten svoj budete môcť odlíšiť vďaka veľkej palete doplnkov, farieb a možností výbav.
Lenže treba jedným dychom dodať, že Renault 4 nebude na trhu samotný. Veď napríklad Citroën už predstavil elektrický model ë-C3, ale elektrické malé auto je vlastne aj Peugeot e-208, ale aj Opel Corsa E. Podobnú formu s prvkami odkazujúcimi do minulosti má ale napríklad Fiat 600e, ktorý tiež hrá na rovnakú strunu ako Renault 4. Práve tu očakávam najväčší konkurenčný boj, boj medzi týmto taliansko-francúzskym a francúzskym modelom. Renault 4 do boja prinesie možno viac možností pohonu ako má aktuálne Fiat.