Len pre pripomenutie histórie, Mercedes mal kedysi v ponuke SUV s označením ML. To sa však vo svojej poslednej generácii pri facelifte zmenilo na model GLE, aby bolo každému jasné ako je auto postavené v hierarchii automobilky. Druhá generácia modelu GLE prišla v roku 2019 a s ňou prišla aj nová generácia motorov. Od roku 2019 však ubehlo už dosť času na to, aby si automobilka prichystala modernizáciu. Máte svoje staré GLE predať a kúpiť si nové? Skúsim na toto zodpovedať.
Nemecká automobilka teda oživila svoj model niektorými novými prvkami. Ale rozhodne ich nie je veľa. Najmä využíva novú prednú masku s výraznou horizontálnou lištou, ktorá má obdĺžnikové výrezy. Takto pôsobí auto o niečo drsnejšie a o niečo terénnejšie. K tomu sú naviazané nové terénne balíky, ktoré aj pre vrcholný osemvalec dokážu ponúknuť ochranu spodnej časti masívnym plechom. Napríklad. Predná maska má tiež hviezdicový vzor mriežky, ale tým asi so zmenami predku končíme. Ešte treba spomenúť maximálne nové predné svetlá, ktoré prinášajú iné rozloženie prvkov. Ich základný tvar ostáva rovnaký a majú spätnú kompatibilitu. To znamená, že ak chcete svoje staršie GLE, ktoré bolo vyrobené po roku 2019, konvertovať na toto nové, tak vám vlastne stačí zvonka vymeniť svetlá a masku chladiča. Úplne účelovo hovorím svetlá, lebo sa to týka aj zadných. Aj tie majú trochu zmenené rozmiestnenie jednotlivých prvkov. Iné zmeny budete hľadať úplne márne. Lenivý facelift zvonka by však mohol naznačovať výraznejšie zmeny v interiéri, nezriedka to tak býva.
Lenže ani tu to tak nie je. Možno na displeji môžete zvoliť iné zobrazenie terénnych informácií ako pre uhlov náklonu, uhlov natočenia kolies a dokážete sa pozrieť cez kapotu, podobne ako to má model GLC, ale to je tak všetko, okrem volantu. Volant je zase pre GLE úplne nový, ale nie je úplne nový v ponuke Mercedesu. Má až 6 ramien pre verzie AMG. Na nich ovládate všetky funkcie dotykovo. V rámci dotykových polí je aj miesto na posúvanie prstov, ktoré naľavo ovláda displej pred vodičom a vpravo zase rieši všetky zmeny na hlavnom stredovom displeji. Na rozdiel od modernizácie menšieho CLA si väčšie GLE nechalo dotykovú plochu na stredovom tuneli pod klimatizáciou. Jemnou zmenou môže byť aj použitie výduchov z Maybachu GLS, ktoré majú chrómové lemovanie. Nech hľadám akokoľvek, tak ostatné zmeny jednoducho nedokážem nájsť, lebo tam nie sú.
Jemné, ale nie príliš vážne zmeny, prichádzajú aj pri pohľade pod kapotu. Novinkou bude verzia GLE400e, ktorá bude mať štandardne pohon všetkých 4 kolies 4matic. Reálne to nebude úplná novinka, lebo bude stále disponovať rovnakým dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom, ale teraz bude mať zmenený elektromotor, ktorý prinesie výkon až 100 kW (136 k). Celkový výkon sústavy tak bude až 280 kW (381 k) a krútiaci moment sa dostane na 650 Nm. Takýto plug-in hybrid zvládne stovku za menej ako 6 sekúnd a dokáže jazdiť aj na elektrickú energiu. Mercedes zatiaľ neodhalil, akú vzdialenosť dokáže prejsť, ale batéria s kapacitou 23,3 kWh by mohla na povedať, že to bude niekde v rozmedzí 80 až 90 km.
Všetky ostatné motory budú, tak ako doteraz, vybavené 48-voltovým mild hybridným systémom, ktorý automobilka nazýva aj EQ Boost. To platí aj pre verzie AMG. Najväčšia zmena pre alternatívy so športovým charakterom prichádza v prípade verzie AMG GLE53, ktorá dostane nové programovanie riadiacej jednotky a väčšie turbo. Tieto malé zmeny sú za zvýšeným krútiaci momentom, ktorý dokáže poskytnúť hodnoty až 560 Nm. Zrýchlenie na stovku sa tak skrátilo o desatinu sekundy a aby boli informácie kompletné, tak túto verziu stále poháňa radový trojlitrový šesťvalec, ktorý ma výkon 317 kW (430 k). Pre vrcholný model stále ostáva najvýkonnejšia alternatíva vo forme štvorlitrového osemvalca s dvomi turbami. Pri nej sa nemenilo absolútne nič a má stále označenie AMG GLE63 S.
Mercedes plánuje modernizovanú verziu svojho obľúbeného veľkého SUV začať predávať už v priebehu tohoto roka, musíme však rátať s druhou polovicou. A ak teda máte verziu pred faceliftom, tak si ju nechajte, alebo existuje ešte alternatíva, že siahnite po výrazne modernejšie pôsobiacom konkurentovi z Mníchova.