Lamborghini Temerario točí až 10-tisíc otáčok

Lamborghini po modeloch Gallardo a Huracán, ktoré boli výraznými bestsellermi, prichádza s novým vozidlom. Evolúcia dospela k novému býkovi s menom Temerario. Ten už zabúda na pôvodné prvky a prináša niekoľko zásadných noviniek najmä v oblasti pohonu. Dizajn je vlastne len evolúcia a spojenie menšej karosérie s prvkami von z modelu Revuelto.

Zvonku je teda jasné, že toto auto je Lamborghini. Je to vidno na úzkych predných svetlometoch, ale aj na šesťuholníkových prvkoch denného svietenia v nárazníku. Aj tu je všetko podriadené prítlaku a aerodynamike. Vozidlo je nízke, relatívne široké a adekvátne dlhé. Stojí na diskoch s priemerom 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu. Okrem klasických zliatinových môžete mať aj kované za príplatok a za ďalší príplatok môžu byť dokonca karbónové. Takže môžete ušetriť hmotnosť. Ak si priplatíte balík Carbon s karbónovým zadným difúzorom, krytmi zrkadiel a ešte krytmi náduchov, tak dokážete ušetriť až ďalšie 2 kg. Ale to asi nie teraz zásadná novinka.

654508 

Zboku vidno rovnaký šesťuholníkový tvar na dverách pokračujúci až do nasávacieho otvoru za nimi. Ten zásobuje motor studeným vzduchom a stojí aj za tým, že oproti predchádzajúcemu modelu Huracan Evo má Temerario prítlak väčší až o 103%. Ak by sa vám to zdalo málo, tak viete stiahnuť po balíku Alleggrita, ktorý zvýši prítlak o 153% oproti modelu Huracan Evo. Spolieha sa na iné tvary nárazníkov, ale aj na masívnejšie zadné krídlo spôsobujúce práve pritláčanie k vozovke.

Zadná časť je tiež veľmi podarená. Svetlá majú šesťuholníkový tvar a medzi nimi v strede je vyvedená, vo vrchnej časti, koncovka výfuku. Je len jedna, na čo by ich bolo viac? Šesťuholníkové tvary sú aj základom karosérie v spodnej časti. Difúzor využíva polovičný tvar a pôsobí ako integrálny celok vozidla.

Interiér už taký šokujúci nie je. Prináša zospodu sploštený volant, ale tiež tri displeje. Na výber bude z niekoľkých druhov sedačiek, ale poďme sa pozrieť na tie zobrazovacie zariadenia. Pred vodičom je displej s uhlopriečkou 12,3 palca a a zobrazuje všetky informácie o jazde. Toho sa bude šofér dotýkať zbytočne, ten dotykový nie je. Dotykový ale rozhodne je stredový displej s uhlopriečkou 8,4 palca, ktorý ovláda všetky atribúty auta aj informačno-zábavného systému. Pri Lamborghini sme si už zvykli na to, že si môžete priplatiť aj za lepšiu aparatúru, ale najlepšia aparatúra by mala byť tá prirodzená motorická.

654513 

Tretí displej pred spolujazdcom zobrazuje nielen aktuálnu rýchlosť, ale spolujazdec si na ňom môže na voliť rôzne zobrazenia. To znamená, že displej je dotykovo ovládaný. Tak ako modely doteraz je aj Temerario dvojmiestnym autom s motorom umiestneným v strede. Akurát tu to až tak veľmi neplatí, hneď vám ozrejmím prečo.

Lamborghini Temerario je plug-in hybrid, ktorý sa dá nabíjať aj z klasickej elektrickej siete výkonom až 7 kW. To znamená, že batériu s kapacitou 3,8 kWh nabijete za približne pol hodiny. Ale načo je tam tá batéria? Na to, aby pomáhala výkonu a dostal sa až na 678 kW(920 k). To nie je len zásluhou samotného spaľovacieho motora, ale aj zásluhou troch elektrických motorov. Vpredu sú konkrétne 2, každý s výkonom 60 kW (82 k). Automobilka oznámila, že toto auto dokáže fungovať aj ako elektrické, pričom vtedy funguje výhradne predná náprava. Áno, čítate správne. Lamborghini Temerario môže byť Elektromobilom s pohonom prednej nápr;avy, ak nevyužívate všetok výkon. Ak ho chcete využiť, tak sa k slovu prihlási aj zadný elektrický motor medzi spaľovacím agregátom a osemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Zadný elektrický motor ma výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 300 Nm. Lenže ešte dôležitejší je ten spaľovací kúsok.

654521 

Spaľovací agregát v Lamborghini Temerario už nie je V10 ako to bolo pri predchádzajúcich dvoch modeloch. Je to V8 a rozhodne nie je atmosférický. V8 má medzi valcami zovretými do uhla 90° dve turbá. Samotné prevedenie motora je tiež zaujímavé. Má plochý kľukový hriadeľ a titánové ojnice. Blok motora odlievajú vo fabrike z hliníka, čo by malo znižovať hmotnosť.

A keďže sme pri Lamborghini, niektoré údaje jednoducho nie sú. Netušíme koľko má Temerario dojazd na elektrickú energiu, ale tušíme aké má zrýchlenie na stovku. Na stovke sa ocitne za 2,7 sekundy a maximum, ktoré je vozidlo schopné dosiahnuť je 340 km/h. Lamborghini pritom sľúbilo, že Temerario nič nestratí z charizmy predchádzajúcich modelov v tejto veľkosti. Nezostáva nič iné, len tvrdeniu veriť a niekedy v budúcnosti si to možno aj vyskúšať naživo. Veď sny si treba plniť. Len či tie sny budú zahrňovať nové Temerario a nie starší Huracan…

Dôležité ale je, že toto auto určite nebude lacné. Odhaduje sa cena približne 300 až 400 000 €, čo je vzhľadom na technológie a exkluzivitu modelu celkom adekvátne. Lenže na trhu toto auto nie je samo a povedzme si to na rovinu, veľký problém bude mať z Ameriky. Corvette ZR1 je totiž vozidlo, ktoré nepotrebuje hybridné systémy na to, aby dosiahlo výkon vyšší ešte asi o to, čo má bežná Octavia TDI. A bude stáť približne štvrtinu ceny. Lenže áno, nebude tam tá exkluzivita, nebude tam aura Lamborghini. Preto je možné pozerať aj na Ferrari 296 GTB, ktoré má tiež masívny výkon a je tiež hybridným vozidlom. Ak máte zvyšného pol milióna na auto, tak rozhodne máte niekoľko zaujímavých kúskov na výber.