Automobilka Hyundai sa podujala na elektrickú cestu naozaj vehementne. Po špecializovanom Ioniq 5 a Ioniq 6 prichádza s ďalším modelom do tejto série. Bude sa volať Ioniq 9 a už použité číslo napovedá, že bude celkom veľkým vozidlom, ktoré dokáže ponúknuť veľa priestoru aj v oblastiach, ktoré sú zvyknuté na masívne vozidla.
Ioniq 9 bude masívnym elektromobilom, ale bude mať aj adekvátnu sústavu pohonu. Štandardom pre všetky zatiaľ oznámené verzie bude masívna batéria s kapacitou 110,3 kWh brutto, čo netto robí 106 kWh. Bude pracovať s 800-voltovým základným napätím a predvedie, že sa vie nabíjať rýchlosťou až 350 kW jednosmerného prúdu. To sú celkom dychberúce charakteristiky, ale už ich bolo vidno aj pri ostatných modeloch Hyundai, akurát Ioniq 5 aj Ioniq 6 majú maximum kapacity batérie stále okolo 80 kWh.
Nová batéria bude teda logicky aj ťažšia, lebo sa hovorí, že každých 10 kWh batérie váži približne 80 až 100 kg. Čiže len pri batérií sa pozeráme na jednu tonu a celkovo auto bude vážiť viac ako 2,5 tony. Dôležitou charakteristikou pri tomto vozidle bude, že z 10 na 80 % nabitia sa, pri použití maximálneho výkonu, dokáže dostať za 24 minút Prečo existuje takýto údaj? Aby sa jednotlivé autá s podobnými veľkosťami batérie dokázali ľahko porovnávať a ľudia by v tom mohli mať teda prehľad.
Základná verzia Ioniq 9 Long Range s jedným motorom bude mať výkon 160 kW (218 k) a krútiaci 350 Nm. Práve toto prevedenie dosiahne najväčší dojazd zo všetkých verzií Ioniq 9. Má mať až 620 km pri plnom nabití. Samozrejme je to hodnota, ktorá je dosahovaná v špeciálnom cykle a testovaní podľa normy WLTP, ale aj realita môže vykazovať dostatočné vzdialenosti na nabitie. Toto základné prevedenie bude využívať pohon výlučne zadnej nápravy, lebo celá tá hmotnosť sa ľahšie tlačí ako ťahá. Sú teda menšie straty v pohone.
Ďalšou možnosťou bude Long Range s označením AWD. Ioniq 9 s týmto prevedením bude mať výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 605 Nm. To sú najväčšie zmeny tohto prevedenia, vrátane faktu, že bude disponovať pohonom všetkých 4 kolies. Práve pridaný druhý elektrický motor zmenšuje kapacitu predného batožinového priestoru z 88 litrov na 52 litrov. Dôležitým faktom ale ostáva, že toto usporiadanie bude mať za následok nižší dojazd. Nie oveľa, veď každá jedna verzia má mať dojazd väčší ako 500 km.
No a pre ozajstných fajnšmekrov si Hyundai pripravil vrcholné prevedenie Ioniq 9 Performance, ktoré dosiahne až na výkon 320 kW (435 k) a krútiaci moment sa vyštverá na 700 Nm. Všetky tieto charakteristiky dokážu auto vystreliť na stovku za 5,2 sekundy a maximum bude obmedzené na 200 km/h.
Hyundai stavil na prevedenie s obrovským rázvorom a Ioniq 9 má batériu umiestnenú práve v strednej časti, aby bolo čo najnižšie ťažisko a zároveň aby vozidlo dokázalo stále rozumne jazdiť. Najviac budú trpieť predsa pneumatiky kvôli hmotnosti. Umiestnenie batérie v strednej centrálnej časti je výhodné aj z pohľadu rozmiestnenia vnútorného priestoru. Dlhý rázvor a úplne rovná podlahová plocha sú predsa vynikajúcou kombináciou pre takto veľké vozidlo.
Ioniq 9 sa snaží svoje masívne rozmery síce zamaskovať za veľmi uhladené tvary, ktoré vpredu disponujú štandardným rozdeleným svetelným systémom s denným svietením vo vrchnej lište pri kapote a s klasickými svetlami stojato na bokoch masky. Predok vyzerá, že vo finále má nejakú tvár a nie je len anonymnou a nedokončenou verziou samého seba. Rovnako zaujímavo pôsobí zadná časť s vertikálne stavanými svetlami a masívnou bránou do kufra. Masívne sú aj zadné dvere a zvláštne vyzerajú výsuvné kľučky. Ale na tie sa spoliehajú aj menšie modely Ioniq 5 a Ioniq 6, takže vlastne aj Ioniq 9 ide len v šľapajach svojich menších bratov. Hyundai oznámil, že karoséria s príplatkovými zrkadlami vo forme kamier má mať koeficient odporu vzduchu iba 0,259, čo je vynikajúca hodnota pre takto masívne vozidlo.
Masívny exteriér ale značí aj masívny interiér. Veď už základný objem batožinového priestoru, pri zachovaní všetkých sedadiel, je 332 litrov. A ak sklopíte dvojicu zadných sedadiel, čiže celý tretí rad, tak sa dostanete až na takmer 800 litrov odhadom, čo vôbec nie je na zahodenie, skôr je to vynikajúca hodnota. O priestore pre pasažierov asi netreba hovoriť, ten je stále obrovský a zadné dve sedadlá v treťom rade sú plnohodnotne. Druhý rad modelu Ioniq 9 bude možné alternovať. Buď zvolíte prevedenie s 3 tromi sedadlami, alebo miesto nich do auta dáte dve sedadlá s ventiláciou a masážou. Hyundai vyzdvihuje práve tú masáž, takže asi bude naozaj použiteľná.
Predná časť interiéru sa nechala inšpirovať v ostatných modeloch značky, ale zaujímavo vyzerá dvojica displejov pod spoločným krycím sklom zakriveným smerom k vodičovi. Toto všetko má však štandardné používanie. Stredný displej slúži na zobrazenie informácií zo systému, ktorý môžete ovládať dotykom. Vodičov displej zase zobrazuje informácie o jazde tak, aby šofér vedel ako rýchlo ide, aké má ešte zostatkové kapacity batérie a koľko ešte dokáže prejsť na nabitie. Displej pred vodičom bude určite zobrazovať aj navigačné pokyny, ak si ich prepnete.
Hyundai Ioniq 9 má predsa na čom stavať, veď už existuje podobne masívna Kia EV9, ktorá dokonca získala titul Auto roka na Slovensku. Hyundai využíva veľmi podobné technológie a karoséria je podobne obrovská. Preto asi nebude problém umiestniť ju aj v Európe, keďže o EV9 je celkom slušný záujem. Otázkou zostáva, akú cenotvorbu automobilka nachystá, lebo základný model Kia EV9 stojí 71 990 eur.
Dá sa očakávať, že Hyundai, ktorý viac tlačí svoju honosnejšiu povahu a tiež má o niečo väčšiu batériu, bude stáť o niečo viac. Hyundai ale nezabúda ani na ekologickosť a toto vozidlo využije vnútri recyklované materiály, alebo materiály vytvorené z udržateľných prostredí. V praxi to znamená, že niektoré časti interiéru môžu byť z vlny, niektoré z recyklovaných plastov a niektoré z kože vytvorennej nie štandardne z hovädzieho dobytka, ale kože vytvorenej z rastlinných vlákien. Tá by mala byť na nerozoznanie od pravej kože a už by mala aj niečo vydržať. Nie ako náhrady kože v minulosti.
Hyundai Ioniq 9 bude mať ako základného konkurenta sesterský model Kia EV9, ale postupom času sa paleta konkurenčných vozidiel určite rozšíri. V Európe ich stále bude menej ako v USA, ale treba mať na pamäti, že najväčším konkurentom pre Hyundai Ioniq 9 bude podobne veľký Hyundai Santa Fe s tradičnejšou pohonnou sústavou.