Automobilka Ford má elektrickú budúcnosť rozohranú na viacerých frontoch, čo je len a len dobre. V Európe začínala modelom Mach-E, ktorý sa pýši menom Mustang, ale pokračuje Explorerom a Capri, ktoré vznikajú v spolupráci s nemeckým Volkswagenom. Najnovší model, Puma Gen-E bude vozidlom, ktoré ale vznikne bez podpory tohto nemeckého hráča, vznikne vo vlastnej réžii, vznikne vo vlastnom závode v Rumunsku. V tom istom závode, kde sa vyrába ICE verzia.
Čo teda vieme o novej verzii Fordu Puma s označením Gen-E?
Nový Ford Puma Gen-E bude mať všetky dizajnové línie také, ako má súčasná generácia Fordu Puma. Zozadu sa dokonca nebude odlišovať takmer vôbec, v prípade výbavy ST line využíva predsa aj rovnaké príplatkové zliatinové disky. Ford Puma Gen-E bude malé priestranné auto, ktoré ponúkne veľa za, predpokladám, rozumné peniaze. Ale veľká zmena bude vpredu. Predná časť sa bude na svet pozerať trochu inak. Bude sa pozerať novým štýlom, ktorý sa mení, v porovnaní s tradičnými spaľovacími modelmi.
Novinka ukazuje, že štýl masky chladiča, ktorý začal Ford Mustang Mach-E bude spájacím prvkom pre všetky vlastné elektrické modely značky, Pumu Gen-E nevynímajúc. Znova je to aj v názve vidieť, že Mach-E a Gen-E sú príbuznými modelmi. Automobilka prednú časť, ktorá by normálne bola maskou chladiča, volá štít. To je celkom pekné, ako keby bol Ford Puma nejakým bojovníkom, či rytierom.
Aj keď to tak nevyzerá, decentná zmena je predsalen aj vzadu. Je vo forme iného strešného spojlera, ktorý predvádza lepšiu aerodynamickú efektivitu a jemné zmeny sa dajú nájsť aj na zliatinových diskoch, ktoré budú aerodynamicky efektívnejšie a budú znižovať odpor vzduchu. Ďalšími novinkami má byť aj farba Digital Aqua Blue a žltá Electric Yellow, ktorú si automobilka vybrala ako prezentačnú.
Hovorí sa, že nakonfigurovať si novú Pumu s elektrickým pohonom bude absolútne jednoduché. Má to byť jednoduché hlavne z dôvodu, že v ponuke budú figurovať len dve výbavové prevedenia. Jedno sa bude volať štandardne Puma Gen-E a v základe bude mať 17-palcové zliatinové disky, ale aj 145-litrový odkladací priestor Giga-box. V interiéri bude 12-palcová dotyková obrazovka s informačno-zábavným systémom Sync4, ale aj bezdrôtové nabíjanie, či 12,8-palcový digitálny displej pred vodičom. Zo štandardných prvkov bude ešte dôležité vedieť, že Puma Gen-E bude mať rozoznávanie značiek, alebo varovanie pred odbočením do protismeru.
Ford Puma Gen-E Premium prinesie 18-palcové zliatinové disky, elektricky sklopné sedadlá, ale aj aparatúru Bang and Olufsen Premium. Budem mať aj bezkľúčové a bezručné otváranie kufra a syntetické kožené čalúnenie. Pribudnú aj maticové LED svetlá s funkciou proti oslepeniu vodičov proti idúcich áut.
Vnútri sa teda Puma Gen-E veľmi meniť nebude. Bude stále poctivým malým crossoverom, ktorý prinesie vlastne takmer rovnaký štýl prístrojovej dosky, akurát stredový panel sa výrazne zmení oproti obyčajným spaľovacím verziám. Batožinový priestor bude dokonca ešte väčší, lebo pod autom netreba ťahať výfuk a vďaka tomu je možné využiť ďalšie centimetre.
Lenže to najcennejšie bude asi o pohone. Obe verzie modelu budú mať batériu Li-Ion NMC, ktorá bude mať kapacitu 43 kWh, pričom maximálny výkon nabíjania bude 100 kW. Z 10 na 80% sa vozidlo dostane za 23,2 minúty. Pritom bude vážiť relatívne rozumných 1 563 kg a maximálna hmotnosť bude 2015 kilogramov. Maximálna hmotnosť prívesného vozíka bude zase 750 kg. Rozmery sa nemenia, celkový objem batožinového priestoru je ale až 523 litrov bez nakladania po strop. Predný batožinový priestor bude mať zase až 43 litrov.
Poďme sa pozrieť na motor a reálne dynamické parametre modelu. Elektrický motor dosiahne výkon 123,5 kW, čo je 168 koní a maximálny krútiaci moment je 290 Nm. Základný Ford Puma Gen-E prejde na plné nabitie 376 km, ale Puma Gen-E Premium zvládne o niečo menej. Na 18-palcových zliatinových diskoch zvládne 364 km a ak si priplatíte za väčšie 19-palcové, tak bude dojazd 347 km. V kombinovanom cykle by mala základná verzia využívať každých 100 km 13,1 kWh energie. V meste sa má, pre základné prevedenie, dostať dojazd až na 523 km.
Dôležité bude určite aj to, že na stovku sa Puma Gen-E dostane, bez ohľadu na prevedenie, za 8 sekúnd a maximálne rýchlosti sú, v oboch prípadoch, 160 km/h. To už vyzerá na celkom dynamický malý crossover, ktorý dokáže svojimi dynamickými parametrami zatieniť aj spaľovacie alternatívy. Teda až na tú maximálnu rýchlosť. Ale zrýchlenie bude najlepšie zo všetkých, lebo aj EcoBoost s výkonom 114 kW (156 k) a krútiacim momentom 190 Nm, ktorý aktuálne najvýkonnejší, zvláda stovku až za 8,9 sekundy.
A nech to vyzerá akokoľvek zvláštne, najväčší pokrok nie je ani použitie elektrického pohonu, ani nová predná maska, ale najväčší pokrok zaznamenala stredová konzola, ktorá vyzerá lepšie a nevypadne vám z nej mobilný telefón pri prudšom zatočení vpravo.
O cenách je asi zatiaľ príliš skoro hovoriť, ale stačí sa pozrieť do cenníka a je vidno, že zatiaľ najdrahší model Puma je aktuálne za 26 990 €, pričom je to výbava ST line X pre najvýkonnejší EcoBoost. No a okolie 30 000 € by mohlo byť zaujímavé aj z pohľadu tejto elektrickej verzie Fordu Puma. Len pre pripomenutie, stále sa bude vyrábať v rumunskom závode, v ktorom sa kedysi vyrábal aj B-Max a EcoSport. Dôležité je, že Ford nepotreboval zásadné úpravy a batériu dokázal umiestniť do podvozku bez toho, aby zmenšil vnútorný priestor. Možno batéria nemá až taký kapacitný údaj, ako niektorí konkurenti, ale dojazd do mesta určite stačí. Nový Ford Puma Gen-E bude možné objednať už od polovice decembra tohto roku a prvé dodávky vozidiel sú naplánované už na január 2025.
Ford aj týmto trochu utíši smútok za ukončenou výrobou Fordu Fiesta, ktorý by ako elektrické auto určite zmysel mal. Je ale úplne šokujúce, že sa Ford vydal vlastnou cestou. Aktuálne má teda veľmi diverzifikované portfólio elektrických vozidiel, lebo veľké dodávkové elektrické sú vlastne vo vlastnej réžii, malé elektrické tiež vlastné, veľké tiež, ale stredné osobné elektrické vozidlá sú z kooperácie s Volkswagenom.
Lenže Ford Puma to nebude mať až také jednoduché, lebo tento segment je preplnený dobrými elektrickými autami, z ktorých treba spomenúť napríklad Peugeot e-2008, Renault Megane E-tech, Fiat 600e, Alfa Romeo Junior, či vlastne aj Hyundai Kona na elektrickú energiu a ekvivalenty od Kie.