Už si určite videli na cestách Ford Explorer, ktorý sa aktuálny predáva. Je to obrovský kus auta s dĺžkou takmer 5,2 metra a má plug-in hybridný systém. Toto meno však bude onedlho prezentovať úplne iné vozidlo. Vývojové centrum Fordu v Kolíne nad Rýnom totiž pripravilo Explorer výlučne na elektrickú energiu. A nebolo to nanovo vyvíjané vozidlo, prichádza zo spolupráce s nemeckým koncernom Volkswagen.
Volkswagen s Fordom spolupracuje už na poli úžitkových vozidiel hodnú chvíľu, ale teraz prechádza spolupráca do hlbších konexií aj v elektrických vozidlách. Explorer je totiž postavený na platforme Volkswagenu nazvanej MEB. A automobilka už má teraz prichystaný spôsob ako vozidlo spropagovať, aj keď ešte stále nie je v ponuke. Cestovateľka menom Lexie Alfordová s ním podnikne cestu okolo sveta. Je to oživenie cesty Fordom model T zo začiatku 20. storočia. Je to teda po 100 rokoch nový štart s inými problémami. Kým spočiatku bolo asi problém natankovať, teraz vidím ako problém dostupnosť nabíjačiek po celom svete a tiež sa mi celkom nezdá geopolitická situácia v súčasnosti, ale to už je na zvážení cestovateľky a naplánovaní konkrétnej trasy. My sa spolu môžeme pozrieť na to ako bude vyzerať nový Ford Explorer.
Automobilka siahla po dizajne, ktorý ma evokovať práve obra z USA. Vidno to na prednom štíte, ktorý svojím tvarom vzdialene pripomína masku chladiča amerického kusu. Takisto vidno vzdialenie podobné línie na zadných svetlách. Sú tiež stavané na výšku, ale sú vhodné na využitie LEDkových systémov. Táto novinka nebude maž klasické žiarovky ako americký PHEV. Automobilka hovorí, že nový Ford Expolorer dostane niekoľko farebných odtieňov, z ktorých bude najzaujímavejšia farba práve prezentačná bledomodrá. V ponuke bude ešte biela, strieborná, červená a sýta modrá. Z pohľadu kolies si budete môcť vybrať priemery 18 až 21 palcov. To by mohlo naznačovať aj dynamickejšie ladenú líniu ST line, minimálne, ak automobilka nesiahne priamo po označení ST pre najvýkonnejšiu verziu modelu.
Interiér nového modelu na elektrickú energiu prinesie batožinový priestor s objemom 450 litrov, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel dostane až na 1400 litrov. Je to o niečo menej ako má ID.4, z dôvodu, že Explorer má o niečo kratší zadný previs. Na zadných sedadlách však bude panovať celkom priaznivá priestorová atmosféra, ktorá je aj zásluhou rovnej podlahy. Do prednej časti Ford nainštaloval sedadlá s štandardným vyhrievaným a štandardne bude vyhrievaný aj volant. Kým sedadlá ponúkajú dynamickú vizáž so vstavanými hlavovými opierkami, volant je zrezaný z dvoch strán a pôsobí až ako šesťuholník. Sú na ňom dotykové plochy na ovládanie. A to som si myslel, že Volkswagen už povedal, že žiadne nové auto dotykové plochy na volante mať nebude. Vlastne, toto je Ford, toto je niečo iné. Tu sa k reálnym tlačidlám vrátia až neskôr.
V prednej časti interiéru, na prístrojovej doske, je niekoľko displejov, ale treba spomenúť aj audio sústavu od Bang and Olufsen, ktorá má časť ozvučovacích prvkov aj na vrchu prístrojovej dosky. Pred vodičom je malý displej zobrazujúci primárne rýchlosť, ale aj funkčnosť jednotlivých asistentov. Ford prvýkrát ponúkne, týmto modelom, automatické preraďovanie medzi pruhmi na diaľnici. Druhý displej využije systém Sync 2 Move, ktorý ponúka možnosť bezdrôtového prepojenia s mobilnými telefónmi cez Apple CarPlay, či Android Auto. Zaujímavejšie však je jeho posúvanie. Ak ho posuniete približne o 10 cm smerom hore, tak získate prístup ku tajnej odkladacej schránke na mobilné telefóny s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Kde som už len takéto tajné skrinky videl? Jasné, v predchádzajúcej generácii modelu Cadillac Escalade. Takže sa stále motáme okolo amerických vozidiel. Druhý zaujímavý veľký odkladací priestor je pod lakťovou opierkou a ten je naozaj masívny. Má objem až 17 litrov.
Z pohľadu pohonu automobilka Ford oznámila len niekoľko základných a kusých informácií. Prvou je, že vozidlo bude mať možnosť výberu medzi pohonom výlučne zadnej nápravy, alebo pohonom všetkých štyroch kolies. A tiež je známe, že za 10 na 80% nabitia sa batéria dostane za menej ako 25 minút. Teraz si to však rozmeňme na drobné. Ford Explorer je postavený na platforme MEB, ktorá je elektrická a je od koncernu Volkswagen. Takže to predurčuje aj použité motory, ak sa niečo zásadné medzičasom nestane. Do konca roka však nevidím žiadnu výraznejšiu možnosť, že by automobilky prišli s niečím prevratným. Môžeme teda čakať verziu s pohonom zadných kolies, ktorá má 150 kW (204 k), alebo štvorkolku s výkonom 195 kW (265 k). Možno pribudne aj alternatíva s najvyšším výkonom 220 kW (299 k), ale to uvidíme. Ford by tiež mohol využiť najväčšiu batériu, ktorá aktuálne v tejto platforme figuruje, pričom má kapacitu 82 kWh. Z nej je využiteľných 77 kWh a napríklad Enyaq RS, ktorý spotrebuje trochu viac elektrickej energie ako zadokolka má predpokladaný dojazd viac ako 500 kilometrov. Toľko by mohol mať aj tento Ford.
Objednávkové formuláre na nový Explorer sa otvoria už na jeseň tohto roka a prvé auto aby sme mohli mať u nás na prelome rokov. Základná cena má byť niekde okolo 45 000 €. Bližšie informácie automobilka uverejni neskôr, keď sa bude blížiť spustenie predaja. Vtedy budeme vedieť presnejšie o aké motory sa bude jednať a aká cena bude. Reálne však treba uznať, že Ford si na spoluprácu vybral naozaj rozumného partnera s rozumným elektrickým pohonom.