Existuje málo automobiliek, ktoré aktuálne ponúkajú fabrickú montáž splyňovacieho zariadenia na tekutý propán LPG. Niektoré automobilky sa rozhodli ísť smerom ku CNG a LPG už ponúka iba Dacia v každom svojom modeli. Ponúka ho aj v modeli SUV Dacia Duster.
Dacia Duster druhej generácie je veľmi priestranným SUV, ktoré zvláda ozajstné terény už len vďaka vyššej svetlej výške dosahujúcej bez mála 22 cm. Naviac po facelifte získal krajšie tvary masky chladiča a aj v interiéri niekoľko zaujímavých vylepšení. Od polovice júna sa už vyrába znova s novou maskou chladiča, ktorá predvádza preštylizované logo.
Jedno výrazné vylepšenie modernizovaného vozidla sa týka aj samotného plynového zariadenia. Kým pred faceliftom ešte Duster disponoval doplnkovým a dorábaným tlačidlom na prepínanie režimov, teraz je prepínanie plne integrované do prístrojovej dosky. Tlačidlo vyzerá akoby do auta bolo navrhnuté už v základných skicách. To isté platí aj pre palubný počítač. Kým pred faceliftom verzia LPG ukazovala stav plynu priamo na stupnici dorobeného tlačidla, po facelifte je tento merač zakomponovaný v palubnom počítači.
Palubný počítač dokonca reaguje a prepína aj stav paliva podľa zvoleného systému pohonu. Takisto dokáže vypočítať aj spotrebu a dojazd na jednotlivé palivá. Pri porovnávaní údajov teda netreba hľadať kalkulačku, ale stačí pozrieť ako to vyzerá na malom displeji medzi kruhovými ukazovateľmi rýchlosti a otáčok. Dacia Duster LPG má výhodu v dvoch veľkých nádržiach. Tá plynová má objem 48,8 litra a benzínová 50 litrov. To znamená, že pri plnom nasadení sa v bežnom svete dá prejsť až 1200 kilometrov na natankovanie. Pri súčasných cenách benzínu je jasné, že prevádzka na LPG bude tou výrazne lacnejšou.
V reálnom svete sa dá na nádrž na plyn prejsť takmer 600 kilometrov pri rozumnom zaobchádzaní s plynovým pedálom. K tomu sa dá prirátať, bez problému, ďalších šesťsto kilometrov na benzín. Tieto hodnoty by sa dali vyhnať ešte vyššie, keby vodič nevyužíva diaľnice a má ľahkú nohu. Samotná nádrž na plyn je umiestnená v priestore, kde by inak bola rezerva. To znamená, že vozidlo disponuje iba sadou na dofukovanie a lepenie. A takisto disponuje iba pohonom prednej nápravy.
Pohon všetkých štyroch kolies je aktuálne vyhradený pre väčší 1,3-litrový motor TCe a nemôže ho mať ani 1,5-litrový Blue dCi. Takže diferenciál na zadnej náprave a všetky komponenty s ním spojené sú len pri TCe 150. Verzia LPG však využíva trojvalec s objemom 1,0 litra a výkonom 74 kW (100 k). Tento motor Dusteru stačí a práve na LPG má o niečo vyšší výkon ako pri spaľovaní benzínu. Motor s tromi valcami je prispôsobený na spaľovanie tohto paliva a využíva nepriame vstrekovanie, čo znamená, že eliminuje problémy aj do budúcna.
To, či Duster na plyn prejde nejaké extrémne terénne nerovnosti je otázne, ale jasné je, že ponúka najekonomickejšiu jazdu z celej palety agregátov modelu. Jedinou a výraznou nevýhodou teda môže byť zákaz vjazdu do podzemných a často aj nadzemných garáži. S týmto sa majitelia vozidiel na LPG musia vysporiadať a zvoliť nejakú alternatívu. Väčšina parkovísk má aj možnosť parkovania vonku práve pre vozidlá s týmto pohonom.
Inak je Dacia Duster presne tým, čo väčšina ľudí požaduje od terénnejšieho vozidla. Okrem zvýšenej svetlej výšky má aj vyšší posed a dostatok priestoru nielen vpredu, ale vzadu a aj v batožinovom priestore. Ten dosahuje objem 478 litrov a dá sa jednoducho zväčšiť sklopením zadných sedadiel rozdelených v pomere 1:2. Výrazným plusom je, že plynový systém nezasahuje do vnútorných rozmerov a je už plne integrovaný, nie ako pri verzii pred faceliftom. Aj tam síce fungoval bez problému, avšak to ovládanie bolo trochu kostrbaté.
Predná časť, tá pre vodiča, získala modernizáciou o niečo kvalitnejšie sedadlá s lepšími výplňami a tiež prichádza s displejom na ovládanie informačno-zábavného systému. Informačno-zábavný systém je očividne jednoduchšieho štýlu, čo ale nevadí a ľahšie sa prispôsobí aj ľuďom, ktorí neholdujú moderným technológiám.
Takisto je to pri prevodovke. Dacia Duster s pohonom na LPG môže mať výhradne 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Jej dráhy sú niekedy akosi ležérnejšie presné, ale stále je veľmi použiteľná a každý s ňou zvládne fungovať bez akýchkoľvek problémov. No a teraz pocit z jazdy. Vodič má dojem, že auto je extrémne ľahké a jednoduché na ovládanie. Podvozok pôsobí trochu tuhšie, ale to je kvôli dostatočnej užitočné hmotnosti. Vlastne môžem povedať, že Duster je ideálnym autom pre nenáročného zákazníka, ktorý požaduje hlavne nízku spotrebu a ekonomickú prevádzku. Pre tých, čo zvolia pohon na LPG je na Slovensku vybudovaná výraznejšia roka sieť čerpacích staníc. Tu prichádza ale ešte jedna nevýhoda. V niektorých krajinách je podobne rozvinutá sféra čerpacích staníc CNG. Vždy tu je buď alebo a rovnako rozvinutú sieť oboch plynových alternatív nemá žiadna krajina.
Zaujímavé je sledovať aj konkurenciu tohto vozidla. V danej cenovej kategórií je naozaj máločo a čo sa týka plynu, tak tam už nie je vôbec nič od ostatných automobiliek. Reálne tak najväčším konkurentom na trhu môžu byť modely z vlastnej stajne s rovnakým pohonným systémom. Ak by človeku stačila aj menšia karoséria, tak môže zvoliť Sandero Stepway a ak by bol nutný väčší priestor, tak nový Jogger dokáže tiež predvádzať prejazdy s nízkou ekonomickou záťažou a až siedmimi sedadlami. Veď ten má nahradiť aj model MPV Lodgy.