Dacia postupne začína výraznú modelovú ofenzívu, do ktorej má pribudnúť ešte niekoľko ďalších nových modelov. Aktuálne je najväčšou novinkou najväčší model nazvaný Bigster. Jeho prepojenie s modelom Duster je priam očividné, ale stále pôsobí ako úplne nové vozidlo, čím aj je. Veď má úplne nové pohony, má nové tvary a hlavne má nový priestor. Je to náhrada za všetky modely, ktoré doposiaľ plnili úlohu veľkopriestorových. Je náhradou za Lodgy a aj Dokker.
Bigster bude vrcholom priestorovej ponuky rumunskej automobilky a prinesie ešte väčšiu karosériu ako má model Jogger. Je prvým zástupcom väčšieho segmentu C SUV, v ktorom automobilka zatiaľ zástupcov nemala. nový Bigster bude mať dĺžku 4 570 mm, šírku 1810 mm a výšku 1710 mm. Svetlá výška bude stále rešpektu hodných 220 mm a Bigster predvedie batožinový priestor s objemom 667 litra.
Vonkajšie tvary nového modelu budú odkazom na model Duster, ale rozdiely sa dajú spoznať hneď. Nebude to len o väčšej dĺžke, bude to aj o iných štylistických prvkoch v prednej časti. Nová Dacia Bigster bude vyžadovať majestátnosť a ukáže nové možnosti. Ale podobne ako Duster bude mať kľučku skrytú v ráme zadných dverí.
Kým zvonka sú podobné črty až neodškriepiteľné a najväčším šokom môžu byť disky s priemerom až 19 palcov, vnútri je extrémov ešte viac. Automobilka skočila rovnými nohami do úpravy interiéru a prináša prístrojovú dosku s uhlopriečkou buď 7 palcov, alebo 10 palcov, na displeji pred vodičom, podľa toho, ktorú verziu zvolíte.
Nový bude aj stredový displej s uhlopriečkou 10,1 palca, ktorý by mal byť pre všetky verzie modelu Bigster štandardne. Na displeji beží nový informačno-zábavný systém, ktorý bude výrazne prepracovaný a automobilka nezabudla ani na rýchle ovládanie dvojzónovej klimatizácia. Čítate správne, Bigster bude mať až dvojzónovú klimatizáciu. Tvari písmena Y, ktoré môžete vidieť na predných aj zadných svetlách sa preniesli aj do interiéru a sú na výduchoch klimatizácie.
V modeli Bigster sa pozriete prvýkrát aj na bezkľúčový prístup a prvýkrát, pre Daciu, znova na elektrické ovládanie otvárania batožinového priestoru. To je tiež v automobilke úplná novinka. Bigster je inovátorom a už sa posúva do inej ako najlacnejšej sekcie.
Systémy sú rozšírené, čo je úplne super, ale ešte viac super je rozšírenie priestoru. Veď no interiéru vopcháte maximálnu dĺžku predmetu až 2,7 m, ale dôležité je, že v zadnej časti bude priestor s objemom 667 litrov, ktorý sa dá meniť sklápaním operadiel v delených v pomere 40:20:40, ale nie vo všetkých vývavách. Tu Dacia nenechala nič na náhodu a hovorí o kráľovskom priestore, čo môže byť len pravda, lebo to tvrdia aj samotné vonkajšie rozmery tohto nového vozidla. Zadné sedadlá je možné dokonca sklopiť diaľkovo pomocou tiahla priamo z kufra, čo je pre Daciu znova prvenstvo v modelovom portfóliu.
Ak by sme ešte hovorili o systémoch, ktoré sú pre Daciu, v prípade modelu Bigster použite prvýkrát, tak by tu bol určite adaptívny tempomat. Aj keď to vyzeralo doposiaľ, že predpríprava na volante s nevyužitými tlačidlami je, zatiaľ ho nemá žiadne iné auto v ponuke.
Ale ak budeme hovoriť o novinkách, tak nesmieme zabudnúť na nové agregáty. Základom bude prevedenie TCe 140, ktoré bude mať výkon 103 kW (140 k) a mild hybridnú technológiu. To by malo zaručiť rozumnú spotrebu s priemerným prísunom 5,6 litra benzínu na 100 km a mild hybrid využije 0,8 kWh batériu.
Tento malý trojvalec s objemom 1,2 litra beží v Millerom cykle, ktorý má optimalizovanú efektivitu a redukované straty. Je štandardne dostupný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, vlastne nič iné pre toto auto zvoliť nemôžete.
Nadstavbou tomuto bude Bigster s označením ECO-G 140. Bude využívať vlastne podobný agregát, ale bude možné s ním fungovať aj na LPG. Dacia je totiž stále lídrom v ponuke LPG vozidiel v Európe. Takisto má 6-stupňovú manuálnu prevodovku, takisto má možnosť regeneratívneho brzdenia do mild hybridu spoliehajúceho sa na 0,8 kWh batérie, takže je to vlastne rovnaký motor, len s iným palivom.
Pri LPG verzii je ale dôležité spomenúť, že Bigster vypúšťa o 10% menej CO2 ako ekvivalentný nehybridný benzínový motor. Dve nádrže, ktoré v aute sú majú objem 50 litrov pre benzín a 49 litrov LPG, čo znamená, že celkový objem 99 litrov a celkový dojazd by mal byť až 1 450 km. LPG nádrž je pritom umiestnená pod podlahou kufra, takže nemá efekt zmenšenie priestoru. Prepínanie režimu jazdy je zase priamo na prístrojovej doske zabudované, podobne ako sme zvyknutí.
Najväčšou novinkou pre Bigster bude ale úplne nový Hybrid označený číslom 155. Hybrid 155 bude mať nový 1,8-litrový motor, ktorý bude mať výkon 79 kW (107 k) a dva elektrické motory. Jedným z nich bude klasický elektromotor s výkonom 37 kW (50 k) a druhým bude štartér generátor. Na tento systém sme už zvyknutí.
Tentoraz ale spolupracuje s 1,4 kWh batériou a prevodovkou s multimódovou charakteristikou. Táto technológia nevyužíva žiadnu spojku. Nový Hybrid 155 bude oproti Hybridu 140 výkonnejší o 10 kW (15 k) a krútiaci moment sa dostane len pri benzínovom motore o 20 Nm vyššie na 170 Nm. To znamená, že Bigster utiahne až o 250 kg viac, takže utiahne príves s hmotnosťou presne 1 tonu.
Nový Hybrid 155 pre Bigster má byť aj úspornejší, čiže má mať redukovanú spotrebu o 6% a takisto majú klesnúť aj emisie. Ako sa pri týchto hybridoch od aliancie Renaultu hovorí, až 80% času v meste má tráviť v režime elektrickom. Štarty sú elektrické vždy.
No a čo je ešte veľkou novinkou? Veľkou novinkou je otvárateľná panoramatická strecha s dĺžkou takmer 120 cm a otvorom 35 cm pri vysunutí. Automobilka zatiaľ neoznámila ceny pre náš trh, ale dá sa počítať, že toto auto bude stáť približne 30 000 €, v závislosti od zvolenej výbavy a prevedenia za taký stred.
Dacia Bigster sa teda dostáva do segmentu C, v ktorom je ale veľa konkurenčných hráčov. Veď len zo samotného aliančného systému prichádza aj Renault Symbioz, ktorý bude tiež za rozumnú cenu a bude mať pôvodný hybrid automobilky, ale nesmieme zabudnúť ani na budúci Citroën C3 Aircross so 7 miestami, či nový Opel Frontera. Tie tiež kričia niečo o hybridnej technológií, ale reálne je v tomto Renault asi o kúsok ďalej.