BMW postupne obnovuje svoju ponuku modelov. Nedávno to bola Trojka, predtým X-sedmička a Sedmička, teraz prichádza nová generácia najmenšieho crossoveru X1. BMW má od jednotky po sedmičku zaplnené všetky veľkosti terénnejšie vyzerajúcich vozidiel. Nová X1 prichádza už vo svojej tretej generácia je najväčšia aká kedy bola. Keď sa dostala až sem, tak ju môžeme považovať za úspešný model.
Prednú časť BMW nechalo pri X1 trochu viac konzervatívnu ako pri veľkých modeloch a ponúka teda celkom rozumne veľkú masku chladiča v tvare ľadviniek, alebo skôr už krídel. Po stranách sú umiestnené LEDkové svetla, ktoré majú adaptívnu funkciu a disponujú denným svietením v tvare striešok, ktoré sa akoby zrkadlili do spodnej časti nárazníka, kde je reflektovaný tvar písmena L po bokoch. Inak sa dá povedať o karosérii X1, že je skôr evolúciou ako úplnou novinkou.
Bočný tvár hovorí presne o tom, že čo je dobré netreba meniť. V ponuke modelu budú štandardne 17-palcové disky z ľahkých zliatin, ale maximum v ponuke príplatkovej výbavy bude 19 palcov. Zadná časť sa nebude výrazne odlišovať od ostatných modelov a okamžite je jasné, ku ktorej sa automobilke X1 patrí. Vidieť v nej určité náznaky najmä o číslo väčšieho modelu X3.
Výrazný šok prichádza v interiéri a nie je to pri pohľade na štandardnú dvojzónovú automatickú klimatizáciu, či štandardnú navigáciu BMW Maps a kožený športový volant. Je to hlavne kvôli tvaru prístrojovej dosky. Avšak ak už ste videli BMW 2 Active Tourer, tak je vám jasné, odkiaľ vietor vanie. Prístrojová doska s dlhým snowboardom, na ktorom sú dva displeje je presne z tohto modelu, rovnako ako aj ostrovček na ovládanie základných funkcií. Pod pravou rukou má vodič všetky potrebné ovládacie prvky ako prepínač prevodovky vo forme posuvného tlačidla miesto páky a tiež ovládač hlasitosti. Koliesko na ovládanie informačno-zábavného systému tu môžete hľadať márne. Nie je tu, absetnuje. Podobne ako v 2 Active Tourer ho automobilka vypustila a nový systém iDrive8 sa dá ovládať dotykom, gestami, alebo hlasom. Tieto malé modely skrátka nemajú priestor na tradičný ovládač, ktorý je zatiaľ ešte stále vo väčších automobiloch s logom BMW.
Celkovo je X1 väčšia, na dĺžku pribudlo 5 centimetrov, na výšku tiež 5 a na šírku takmer dva a pol centimetra. Tieto rozmery sa pretavili do veľkorysejšieho vnútorného priestoru, o čom hovorí aj objem batožinového priestoru 540 litrov základnom nastavení. Ďalej sa dá variovať naklápaním zadných sedadiel, alebo za príplatok aj ich posúvaním. Štandardne sú delené v pomere 40:20:40 a po ich sklopení vznikne až 1600-litrový plac na čokoľvek.
Na náš trh príde X1 najskôr so štyrmi motormi. Úplný základ bude sDrive18i, trojvalec s objemom 1,5 litra spaľujúci benzín, ktorý produkuje výkon 100 kW (136 k). Nad ním už bude verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá má označenie xDrive23i. Tá ponúkne 150 kW (204 k) zo štvorvalca s objemom 2 litre. Naftový základ ponesie označenie sDrive18d a využije dvojlitrový štvorvalec dosahujúci 110 kW (150 k). Aj tu bude výkonnejšia štvorkolka xDrive23d, ktorá využíva motor s rovnakým objemom, ale s výkonom 145 kW (197 k). Koncom roka v ponuke pribudnú aj plug-in hybridy označené ako xDrive30e s výkonom 240 kW (326 k) a xDrive25e a výkonom 180 kW (245 k). Aj tu je vidno príbuzenstvo s MPV 2 Active Tourer, ktoré má veľmi podobné agregáty.
Veľkou novinkou však bude použitie elektrického pohonu pre tento najmenší crossover. Bude sa skrývať za označením iX1 xDrive30. Dva Elektromotory ponúknu celkový výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment až 494 Nm. Táto verzia zrýchli na stovku za 5,7 sekundy a na nabitie dokáže prejsť až 438 km. Batéria má kapacitu 64,7 kWh a je možné ju nabíjať výkonom až 130 kW pri jednosmernom prúde a 22 kW pri striedavom.
BMW takto bude s X1 konkurovať najmä Mercedesu GLA, ktorý má tiež svoju vlastnú elektrickú verziu EQA. Avšak konkurentom môže byť aj švédske Volvo s XC40, ktoré tiež zasahuje aj do elektrickej hry a má ešte viac výkonu ako iX1.