Výber sedanov vyššej strednej triedy je pestrý, v tejto veľkosti sa jednoducho výstrelky a extrémy nenosia. Aj vyššia stredná trieda začína trpieť príchodom SUV, ale v menších kategóriách je presun väčší. Jedným z tradičných zástupcov segmentu E je aj Audi A6. A priznám sa bez mučenia, mám veľa kilometrov na konkurentoch, ale Audi sa mi vyhýbalo. Alebo som sa vyhýbal ja Audi? Veď naposledy som A6 reálne jazdil dve generácie dozadu a za takmer 18 rokov sa auto posunulo na úplne iné úrovne. Čo ma na ňom uchvátilo a čo mi vadilo?
Áno: Priestor a vzhľad
Nie, nové Audi mi nevadia, sú svojské a majú niektoré svojské prístupy, ale rozhodne im treba nechať, že ich minimalisticky štýl interiéru je výborný. A rovnako výborný je aj priestor pre posádku. To, že vodič a spolujazdec majú miesta na rozdávanie asi ani netreba hovoriť. Veď je to záležitosťou triedy do ktorej Audi A6 patrí.
Samozrejmosťou ale nie je, že do interiéru si pohodlne sadnú štyria a to aj napriek karosérii sedan s rýchlejšie klesajúcou strechou. Zaobalím to inak, skôr klesajúcou strechou v porovnaní s combi. Aj toto je dôvod, že väčšina ľudí prichádza na chuť práve praktickejšej karosérii, ale aj Sedan má rozhodne svoje výhody. Jedna z nich tkvie v utlmení od vonkajšieho hluku.
Celkovo musím uznať, že vzhľad tejto generácie Audi A6 je síce nenápadný, ale bude dlho aktuálny, lebo nepodlieha výrazným módnym trendom. Audi túto filozofiu začalo raziť už dávnejšie a ani minulá generácia modelu rozhodne nevyzerá zastaralo a to už má viac ako 12 rokov.
Áno: Spracovanie
Pre mňa je veľkým prekvapením spracovanie interiéru. Použite prvky sú celkom pevné a aj po niekoľkých desiatkach tisícov najazdených kilometrov A6 jednoducho nevŕzga. Možno je to aj záležitosťou výbavy, ale takto by mali autá fungovať. Je to napríklad v ostrom kontraste s niektorými Mercedesmi z rovnakej doby, ktoré vŕzgajú už napríklad ako nové.
Každý robí ako najlepšie vie a nová generácia Mercedesu triedy E bude lepšia, možno zatieni aj toto Audi A6, ale ani do budúcna takéto spracovanie nikoho neurazí. Veď má šancu vydržať pevné rovnako dlho ako bude aktuálny dizajn vozidla.
Áno: Motor a spotreba
Ponuka motorov Audi A6 je extrémne rozsiahla, ale niektoré verzie sú lepšie ako tie ostatné. Napríklad dvojlitrový štvorvalec na naftu mi to takto veľkého sedanu rozhodne nesedí, do kombi môže byť. Horúce pozdravy v tomto momente odchádzajú do Švédska, ktoré stavilo na dvojlitre v prípade rovnako veľkého modelu Volvo S90. Ale Audi má stále aj šesťvalce. Šesťvalec na naftu s objemom 3 litre je akýmsi synonymom tohto modelu aj napriek existencii trojlitrového benzínového šesťvalca.
Tento agregát už využíva mild hybrid, pričom celkový výkon je 170 kW (231 k) a krútiaci moment 500 Nm. Podľa tabuliek to stačí na zrýchlenie na stovku za 6,3 sekundy a v režime testovania WLTP by mala byť spotreba v rozmedzí 7,3 a 7,8 litra. Lenže aká je realita?
Ak s autom jazdím ako šialenec, tak sa kľudne viem pozerať na priemer okolo 9 litrov. Ale pozrite si galériu! Išiel som ako najopatrnejší vodič na svete a tadá! Dosiahol som 4,6 litra na 100 km. Lenže toto rozhodne nebude štýl akým s týmto autom niekto bude jazdiť. Predpokladám teda skôr spotrebu okolo 7 až 7,5 litra pri bežnej jazde. V kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies veru dobrý údaj! Toto nie je auto na presúvanie sa po okolí, toto je auto na rýchlejšie presuny kvôli práci, či kvôli rodine.
A ako je to vlastne s tými motormi Audi? Audi zvolilo možnosť označovať výkon číslami v intervaloch výkonu. Takže nie, pod kapotou nie je motor s objemom 4,5 litra. Je to „len“ trojlitrový šesťvalec, ale patrí do intervalu výkonu od 230 do 270 koní.
Áno: Súčasná cena
Viem si predstaviť, že tento konkrétny kus stál pri konfigurácii nového určite viac ako 80 000 €. Lenže už má pár rokov a ceny vozidiel celkom klesli. Znamená to, že takto celkom rozumne vybavený kus s veľmi málo chýbajúcimi prvkami viete kúpiť kľudne do 40 000 € a môžete mať radosť z tichej a komfortnej jazdy, ale aj z mocného ťahu pohonnej jednotky. Toto auto je dobre našpecifikované. Nie je tŕňom v oku pre susedov, dokážu ho akceptovať obchodní partneri, vlastne je ideálnym kandidátom na služobné vozidlo pre vyšší manažment, prípadne pre šéfa menšej firmy.
Nie: Displejové ovládanie
Lenže nie je všetko úplne ružové. Mne sa príliš nepáči ovládanie displejmi. Ale to môže byť mnou. Displeje sú spracované úplne bez problémov. Vrchný s hlavným informačno-zábavným systémom funguje priam dokonale a presne tak ako by som očakával. A vlastne tak ako by som očakával funguje aj spodný. Je na ňom primárne klimatizácia a skratky. To znamená, že na rýchlu lištu si okrem predvolených detailov viem nahodiť zrýchlené prepnutia vrchného displeja. Všetko je konfigurovateľné, teda druhý riadok a klimatizačná časť má dve veľkosti. Síce hovorím, že toto ma odrádza, ale reálne je použiteľnosť výborná. Ja by som skôr ale, v rámci starej školy, vzal reálnu samostatnú klimatizáciu a kľudne menší displej iba so skratkami ako má napríklad Peugeot 308.
No a displej je aj pred vodičom. Miesto klasických kruhových prístrojov Audi zvolilo práve toto riešenie. Už dávnejšie je v ponuke a patrí k najlepším vo svojej triede. Prepínam zobrazenia ľahko z volantu a na volante sú dokonca klasické tlačidlové a otočné prvky. Tento interiér je svojím svojským spôsobom výborným miestom na trávenie aj dlhých jázd. Na displeje by som si predsa ľahko zvykol!
Neviem sa rozhodnúť: Praktickosť
Začneme tým vážny údajom, 530 litrov má objem batožinový priestor. Prvá Škoda Octavia mala 528 litrov, ale to o ničom nehovorí. Využiteľnosť je dobrá, akurát otvor na nakladanie verzie sedan trochu trpí. Je to daň za eleganciu výrazne väčšiu ako majú vozidlá s karosériou combi. Jasné, v Audi A6 Avant, ako automobilka karosériou combi označuje, dokážete previezť akúkoľvek veľkú skriňu, psa, mačku, suseda v kufri, všetko. A možno aj všetko naraz. Ale sedan má niekoľko výhod. Jednou z nich je lepšia tuhosť karosérie vďaka prepojeniu nad zadnými tlmičmi a druhá zásadná vec je rozhodne ticho. Od uzavretého batožinového priestoru s pevnými predelmi prichádza menší hluk, čo je poznať na nižšej miere dlhodobej únavy pri dlhších trasách. Ja by som pre seba určite volil práve sedan, ale neodsudzujem nikoho, kto má v mysli praktickosť miesto malého zlepšenia komfortu.
Ak sa vám toto auto páči, tak si ho môžete u nás kúpiť, alebo nájdete určite aj inú výbornú náhradu.