Suzuki Vitara je stále obľúbeným a veľmi úspešným autom na našom trhu a to v akejkoľvek generácii. Pri novom je to z dôvodu, že za rozumnú sumu peňazí ponúka naozaj slušné úžitkové vlastnosti. V cenníku sa dá nájsť aj so štvorkolkou a automatickým radením prevodov. Všetky tieto fakty prispievajú ku popularite malého vozidla.
Ja som skúsil ako by sa mi jazdilo s Vitarou, ktorá má mild-hybridný doplnok ku benzínovému motoru s turbom a k nemu automatickú prevodovku. Z celého auta vyberám týchto 5 zaujímavých detailov.
Priestor
Suzuki Vitara stále patrí do segmentu B, čo znamená že je malým autom. Avšak reálne to je trochu zložitejšie. Na dĺžku má necelých 4,2 metra a na šírku ani nie 1,8 metra. To z neho naozaj robí malé auto, avšak veľkosť interiéru tomuto vonkajšiemu pocitu naozaj nenasvedčuje.
Pôdorys hovorí o relatívne malom aute, ale vnútri je priestrannejšie ako zvonka. Hovorí o tom nielen predná časť, kde je dosť miesta vďaka vzpriamenejšiemu a stoličkovému posedu vodiča a spolujazdca, ale tiež žiadna časť, v ktorej je to úplne rovnaká pesnička ako vpredu. Na šírku možno budú mať traja trochu problém, ale dĺžka a výška dvojicu naozaj favorizujú. Pritom všetkom v štandardných verziách zostáva batožinový priestor s objemom 385 litra. Toto však nie je platné pri novej verzii Hybrid, ktorá má v zadnej časti uložené komponenty pohonu a hlavne batériu, čo znižuje objem kufra iba na 289 litrov. Tým sa dostáva o triedu nižšie medzi naozaj malé autá a Hybrid trochu hendikepuje inak dostatočne veľké vozidlo.
Nastavenie podvozku
Od takéto auto by človek očakával komfortné naladenie, avšak nie je to úplne tak. Nízka hmotnosť a tuhšie pružiny z auta robia skôr pevnejšiu entitu na cestách. Naladenie podvozka je jednoducho tvrdšie a občas to poznať pri prejazde nerovnosti. Najmä tých priečnych. Vtedy auto trochu poskakuje a treba s týmto nastavením rátať vopred. Stačí predsa trochu spomaliť.
Tuhšie nastavenie však nie je problém pri užitočnej hmotnosti vozidla. Veď Vitara odvezie viac ako 500 kilogramov. Vitara je stále vhodným rodiným autom a ak sa vám nepáči táto charakteristika pruženia, tak stačí v kufri nosiť dve vrecká cementu a auto sa trochu umúdri, avšak veľkosť kufra znova utrpí. Charakteristika je nezávislá od použitých diskov a taktiež od použitých komponentov pohonu. Je stále rovnaká a nie je to len o Vitare. Veľmi podobne má naladený podvozok aj menší Swift. Najkomfortnejším autom z ponuky Suzuki sú tak vozidlá, ktoré boli pôvodne Toyotami, Swace a A-Cross.
Motor a spotreba
Aktuálne je v ponuke Vitary dvojica agregátov. Jeden je ten klasický, ktorý automobilka označovala ako hybrid aj keď nebol úplne full hybridom, len Mild. Druhým a novým je Hybrid, ktorý hybridom naozaj je. Pre väčšinu ľudí však bude vhodnejšou voľbou práve starší mild-hybrid s 1,4-litrovým motorom s turbom. Hybrid ako taký s novou 1,5-kou sa hodí skôr do mestskej džungle a preto ho nemusí každý úplne dokonale využiť.
S 1,4-litrový motorom a automatom sa dá jazdiť so spotrebou kľudne do 7 litrov. Ak však bude vodič jazdiť veľmi opatrne, tak sa vie dostať aj do 6 litrov, ale to už je trocha utrpenie za volantom. V praxi, ak nejazdíte po meste, tak je vám full hybrid trochu zbytočný pre vás stačí mild-hybrid a jeho znižovanie spotreby. Motor má tak výkon 95 kW (129 k) a dokáže auto celkom svižne rozbehnúť. Dokonca zrýchlenie na stovku je menej ako 10 sekúnd.
Infotainment
Informačno zábavný systém nedávno automobilka Suzuki inovovala, avšak tento sa dostal zatiaľ iba do najväčšieho samostatného modelu bez spolupráce. Jasné v ponuke sú aj A-cross a Swace zo spolupráce s Toyotou, a najväčší samostatný produkt je S-Cross. Ten dostal informačno-zábavný systém na vyvýšenom displeji, ktorý čnie nad prístrojovú dosku. Vitara sa takýchto vymoženosti ešte nedožila.
To, že existuje aj novšia verzia je však úplne nerelevantné, lebo aj tá súčasná je veľmi obstojná. Stále dokáže usporiadať médiá a stále má možnosť prehrávania so zrkadlením, aj keď s pripojením mobilu cez kábel. Výraznou devízovou staršieho systému Suzuki je jeho extrémna jednoduchosť a zároveň dobrá čitateľnosť aj na priamom slnku. Môže za to invertované farebné nastavenie, kedy dominuje čierna farba a výrazné línie sú len doplnkom.
Cena
Tu prichádza najzaujímavejšia časť Suzuki Vitara. Auto si neuveriteľne drží cenu a je jedno, či si ho kupoval majiteľ v hotovosti, alebo na leasing, stále dosahuje celkom slušné výšky. Zjavne má pád ceny veľmi podobný pomalý nábeh ako pri modeli Dacia Duster, ktorý tiež ostáva stále cenovo relatívne vysoko.
Aktuálne začína Vitara niekde na 20 000 €. Avšak ak si budete vyberať, tak nezabudnite, že je optimum ísť aspoň do o stupienok vyššej výbavy Premium. Základ nemá naozaj nič a úplne najlepšia možnosť je siahnuť po výbave Elegance, ktorá už má aj krajšie zliatinové disky a taktiež parkovacie senzory. Aj napriek malej a prehľadnej karosérii sa vždy hodia. Výraznou nevýhodou na trhu s jazdenými autami je, že týchto vozidiel nie je až tak veľa na predaj. Je na to veľmi jednoduchý dôvod. Ľudia, ktorí si Vitaru kúpia ju majú dlhšiu dobu a aj napriek tomu, že začala predávať v roku 2015 a bola stále celkom úspešný modelom nie je trh použitých až tak presýtený.