Volkswagen Tayron bude Tiguan XL s iným menom

Po predstavení menšieho modelu Tiguan sa na trhu objavila akási medzera, ktorú doteraz vyplnil Tiguan Allspace, akurát ten už to má zrátané. Medzera teraz vznikla medzi modelom Tiguan a modelom Touareg. Obidva tieto pokračujú v novej generácii, ale Allspace sa do druhej generácie nedostal. Preto automobilka pripravila niečo iné. Pripravila model Tayron, ktorý do medzery sedí ako uliaty. Novinka bude dostupná aj na našom trhu a bude mať až sedem miest.

V prvom rade sa treba určite spýtať, prečo Volkswagen prichádza s úplne novou schémou označovania. Je to jednoducho kvôli tomu, že Allspace bol síce výbornou verziou Tiguanu, ale zároveň o ňom nevedelo až toľko ľudí, koľko by si automobilka predstavovala. Preto prichádza s úplne novým modelovým radom, ktorý má práve tento nepomer vyrovnať a posunúť Tayron k väčšiemu záujmu zákazníkov.

Ďalší dôležitý fakt prichádza pri zistení, že Tayron je úplne nový model, ktorý nemá nič spoločné s rovnako pomenovaným modelom v Číne. Je kompletne vyvinutý vo Wolfsburgu a využíva riešenia, ktoré má menší súrodenec, ale približuje sa ku väčšiemu súrodencovi svojím luxusom a komfortom, ale aj priestorovými pomermi. Dalo by sa dokonca povedať, že Tayron bude blízky súrodenec Škody Kodiaq, s ktorou bude zdieľať niektoré riešenia.

Exteriér nového modelu bude mať dĺžku 4 770 mm a šírku 1 852 mm. S výškou 1 660 mm ho rozmery pasujú na druhé najväčšie SUV Volkswagenu v Európe. Predná časť bude charakteristická veľkou kapotou a LED svetlometmi s maticovým usporiadaním, ale to nebude pre všetky verzie. IQ.Light HD Matrix budú v príplatkovej výbave.

VW-Tayron-04 

Volkswagen využil klasické fígle, ktoré predvádzajú SUV už dlhodobo. Zvonku bude vidno dlhé zadné dvere, ale aj disky s priemerom 20 palcov pre niektoré výbavy. Plastové lemovanie je štandardom, ale výbave R-line zase prinesie odlíšenie vo forme lakovania. Vzadu už to je o tradičnom prepojení LED svetlometov a vrcholné verzie majú predvádzať aj uvítaciu a rozlúčkovú animáciu.

Dizajn interiéru sa vo veľkom inšpiroval ostatnými modelmi. No najbližšie zo všetkého má práve k modelu Tiguan, z ktorého prevezme informačno-zábavný systém, displej pred vodičom, ale aj koliesko na ovládanie niektorých funkcií. Toto koliesko akoby z oka vypadlo kolieskam Smart Dails v Škode Kodiaq, akurát je iba jedno, nie tri.

Podľa očakávaní je jasné, že auto nebude mať len trojzónovú klimatizáciu, ale v prvom rade budem mať tri rady sedadiel. Zadný rad bude stále skôr núdzový, ale pre prípad potreby v aute bude, čo ale znamená, že stredný rad delený v pomere 40:20:40 bude možné nielen posúvať, ale aj naklápať a meniť tak objemy. Tayron má mať objem batožinového priestoru v základnom prevedení 760 litrov a maximálny, po sklopení sedadiel to bude 1 920 litrov. To je výrazný nárast oproti Tiguanu, ktorý má 652 litrov základ a 1 700 litrov po sklopení.

Nový Volskwagen Tayron bude mať aj mnoho asistenčných prvkov. Budú zväčšovať nielen komfort, ale aj bezpečnosť. Medzi nimi napríklad adaptívny tempomat, asistent zmeny pruhu, alebo asistent udržiavania v pruhu. Núdzové brzdenie už je s možnosťou rozoznania nielen chodcov, ale aj cyklistov a parkovací asistent dokáže auto zaparkovať, pričom vodič môže hľadieť na cúvaciu kameru, alebo na tristošesťdesiat-stupňové zobrazenie zo štyroch kamier. Nový bude systém varovania pri vystupovaní, ktorý reaguje v prípade, že chce niekto otvoriť zadné dvere, ale zozadu sa približuje iné vozidlo.

VW-Tayron-05 

Nemecká automobilka nelenila a nový model bude mať všetky druhy pohonov, ktoré sú pre takéto auto relevantné. Bude mať teda klasické mild hybridné motory, prepĺňané štandardné motory, ale aj turbodízle a plug-in hybrid. Je jasné, že základom by mal byť buď 2,0 TDI, alebo 1,5 TSI ako mild hybrid, ktorý produkuje rovnakých 110 kW (150 k). Maximum bude pod taktovkou plug-in hybridu. Nový plug-in hybrid bude mať až 200 kW (272 k). Bez ohľadu na použitý motor bude možné využiť iba automatickú dvojspojkovú prevodovku DSG.

Ak by išiel Volkswagen Tayron v šľapajach Škody Kodiaq, tak by mal ako základ spomenuté slabšie TDI. Ale v ponuke bude určite aj výkonnejšie dvojlitrové TDI, čiže naftový motor s pohonom všetkých 4 kolies a výkonom 142 kW (193 k). Benzínovú alternatívu by mohol predstavovať motor s výkonom 150 kW (204 k), tiež s pohonom všetkých 4 kolies, ale existuje aj potenciál využitia dvojlitrového turbomotora s výkonom 195 kW (265 k), ktorý má napríklad Cupra Terramar, alebo nový Golf GTI. Ku výbave R-line, so športovým nádychom a dynamickejším charakterom, by sa takýto motor určite hodil.

Tayron Hybrid už využije novú verziu hybridného systému, ktorá bude mať výkon buď 150 kW (204 k), alebo 200 kW (272 k). Batéria bude mať rovnakú kapacitu 19,7 kWh, ako všetky podobné vozidlá, čo znamená, že na plné nabitie prejde Tayron viac ako 90 km. Dôležité je, že batériu bude následne možné nabíjať jednosmerným prúdom vysokými výkonmi.

VW-Tayron-07 

Volskwagen oznámil, že v predaji bude auto už onedlho, ale prvé dodávky budú možné až v marci 2025. Základná cena v Nemecku bude pritom 45 475 €. Toto však vyvoláva ešte jednu otázku. Keď môže existovať Tayron, môže existovať aj inak strihnutá verzia s názvom Seat Tarraco ako to bolo pri Volskwagene Tiguan Allspace ako doteraz? To ukáže čas, automobilka Seat zatiaľ nič podobné ani len nenaznačila.

Nový Volskwagen Tayron má teda nielen nahradiť Tiguan Allspace, ale má byť konkurentom ďalším modelom v ponuke trhu. Nebude to len Škoda Kodiaq, ale bude to aj napríklad nový Peugeot 5008, či Hyundai Santa Fe, alebo Kia Sorento. Tie môžu byť o trošku väčšie, ale sú stále v tej istej triede ako Volkswagen Tayron. Práve toto auto bude predstavovať výhodnú centrálnu pozíciu v celom segmente a ukáže všetky nové technológie, vrátane veľkého dotykového displeja, či mnohých asistenčných systémov.

A čo je dôležité? Volkswagen naozaj počúva ľudí a aj keď to tak nevyzerá, spodná lišta pod displejom je už podsvietená, ale ešte dôležitejšie, na volante sú tradičné tlačidlá miesto často používaných dotykových plôch. No a ak by ste náhodou hľadali prepínač prevodovky, tak ten nie je vo forme toho kolieska, tým si meníte niektoré atribúty vozidla, je vo forme páčky pod volantom. To ale znamená, že napravo radíte jednotlivé režimy prevodovky a vľavo je všetko ostatné, čiže smerovky, svetlá, ale aj stierače.

Aktuálna ponuka vozidiel Volkswagen