Niektoré autá značky Škoda sú iné ako tie ostatné. Sú iné buď tým, že nemajú typickú korporátnu farebnú štruktúru so striebornými, čiernymi a bielymi, alebo sú špecifické niečím iným. Napríklad minule bola veľmi špeciálna finálna Škoda Superb tretej generácie s extrémne zvýšeným výkonom. Z Británie, rovnakého rodiska tohto šialeného Superbu schovaného za bežnými tvarmi obyčajnej verzie prichádza aj ďalšie vozidlo. Je ním Kodiaq.
Na prvý pohľad, až na tie majáky, vyzerá tento Kodiaq takmer ako každý iný. Ale zdanie môže klamať a tento Kodiaq Armoured je s balistickou ochranou, ktorá odolá streľbe. Určite nebude dostupná bežne pre každého, ale v Británii má zjavne opodstatnenie, lebo takéto vozidlá často používajú aj policajné zložky a rôzne iné špeciálne týmy v krajine.
Vozidlo vyvinul importér Škoda UK a firma UTAC Special Vehicles. Práve firma spolupracujúca s britskou Škodovkou je odborníkom na podobné prestavby a na rôzne protidetonačné kryty. Toto určite nebude auto, ktoré by sa predávalo na dennej báze v tisíckach kusov, ale určite si svojich priaznivcov nájde.
Pancierový Kodiaq však nebude prvá kooperácia týchto dvoch firiem. Spolupráca sa deje už roku 2018, kedy zo spoločnej iniciatívy vzniklo vozidlo Škoda Superb Armoured, ktoré bolo liiftbackom schovávajúcim dôležité vnútorné komponenty. Aj Superb mal vtedy pancierovanie a dokázal odolať viacerým problematickým scenárom. Odvtedy sa podarilo predať takmer 500 kusov, čo znamená, že osoby v zadnej časti boli kryté proti strelám. Superby sa ne predávali iba v domácej Británii, ale rozšírili sa do celého sveta.
Teraz prišiel rad na Kodiaq. Nie je to úplne najnovšia generácia modelu, je to tá predchádzajúca, ktorá je vlastne už osvedčená a niektorým sa dokonca páči viac. Aj v prípade tohto auta prišlo k výraznému zlepšeniu odolnosti a tiež ku úpravám odolávajúcim streľbe z ručných zbraní, alebo odolávajúcim aj granátom.
Nové prevedenie starého Kodiaqu má mať odolnosť voči streľbe v štandardoch PAS 300 a PAS 301 pre civilné obrnené vozidlá. Kodiaq kvôli tomu musel prejsť zásahom 200 strelami len pri testovaní na splnenie normy. Okrem toho je vozidlo spĺňajúce tieto požiadavky testované aj proti výbuchom zo všetkých strán. Musí byť odolné nielen v oblasti dverí, ale aj v oblasti podvozku a v oblasti strechy. To pre prípad, že by ste pri odvoze detí do školy a škôlky natrafili na bojovú zónu.
Škoda v Británii upravila Kodiaq s pancierovaním aj z pohľadu podvozku a brzdového systému. Podvozok je pevnejší a brzdový systém účinnejší. Hovorí sa, že SUV je stále ovládateľné tak ako obyčajná verzia modelu, ale určite musí pôsobiť ťažšie. Veď výstuže dverí niečo vážia a rovnako hmotnosť pridávajú aj vrstvené okná odolné voči streľným zbraniam.
Zaujímavé sú napríklad aj špeciálne runflat pneumatiky, ktoré dokážu fungovať aj v prípade prerazenia, či iného prepichnutia. Aj ak sa samotná pneumatika zvlečie, tak na špeciálnych výstužiach dokáže auto ešte stále prejsť dostatočnú vzdialenosť. Aspoň takú, aby dostalo posádku z krízovej situácie niekam do bezpečia.
Je asi jasné, že tento obrnený Kodiaq bude mať iba 5 miest. V zadnej časti Škoda UK stále sľubuje 2 000 litrov kufrového priestoru, ale počíta to od spodu až po strechu. A z komfortných prvkov ostávajú všetky na svojom mieste. Veď na 8-palcovom dotykovom displeji máte stále bezdrôtové pripojenie na Apple CarPlay a Android Auto. Vyhrievanie sedadiel je tiež na svojom mieste a verím, že bokom nezostalo stáť ani vyhrievnie volantu.
Takýchto obrnených áut, ktoré dokážu odolať streľbe, prípadne výbuchom je na cestách síce málo, ale je to možno kvôli tomu, že sú absolútne nenápadné. Tieto autá nemôžu kričať o svojej odolnosti. Teda pokiaľ to nie je špecializované vozidlo, ako napríklad Marauder. Väčšinou sa takéto vozidlá skrývajú za luxusnými limuzínami s menšími kolesami, ktoré vyzerajú absolútne nenápadne a o nenápadnosti by vedel hovoriť aj takýto Kodiaq s pancierovaním a ochranou pasažierov. V niektorých krajinách nie je zle pomýšľať na podobné úpravy vozidiel. Lenže v takých krajinách je pancierovaný najčastejšie Land Cruiser od Toyoty.
Ale pancierovú verziu má aj DS7, ktoré má dokonca chrániť aj francúzskych reprezentantov štátu a niekedy sa pancierovanie dostane aj do bežnejších vozidiel. Ale najväčšou devízou obrnených áut je, že sú nezriedka aj z fabriky priamo. Napríklad BMW má celý program Security, ktorý prináša práve vozidla pre tých, čo sa z akéhokoľvek dôvodu boja o svoj život.
A to a koľko bude stáť škoda Kodiaq Armoured? To je ešte otázne, základná Škoda Kodiaq, darca orgánov a identity, by mohla byť okolo 50 000 €, ale treba rátať, že pancierovanie bude stáť minimálne 30 až 40 000 € navrch oproti pôvodnej cene. Takže sa možno pozeráme na Škodu Kodiaq za takmer 100 000 € a to dokonca predchádzajúcej generácie. Prečo sa konštruktéri nepodujali spraviť vozidlo z novej generácie? Lebo vývoj trvá dlho a nový Kodiaq ešte na trhu dlho nie je. Vývoj chvíľu potrvá a novinka sa určite objaví, lebo vyzerá, že program Armoured od britského importéra a špecializovanej firmy má určité úspechy. Zatiaľ si môžete nakonfigurovať váš vlastný druh ochrany, či si ho skôr zvoliť zo skladových vozidiel, lebo nový starý Kodiaq sa už konfigurovať nedá.
Obrnené vozidlá sú často aj možnosťou pre kúpu jazdeného. Preto neprekvapí, že v inzerátoch sa občas objavia. Akurát tých Kodiaqov Armoured je v sekcii jazdených nejako málo, alebo nie sú vidieť. Škoda ich neponúka oficiálne a je to projekt iba spomenutého importu a danej firmy. Nie je to oficiálna prestavba ako to má napríklad spomenuté BMW.
Jedno je však jasné, pre takýto Kodiaq rozhodne potrebujete absolútne najvýkonnejšie motory, lebo pridaná ochrana dokáže zvýšiť hmotnosť celkom výrazne.