Rivian postupuje smerom nadol, má nové modely R2 a R3

Americká automobilka Rivian sa chce stať protipólom Tesly aj na našom trhu. Zvolila pre tento cieľ zaujímavú stratégiu s podobne vyzerajúcim vozidlami. Po veľkom pick-upe R1T a  SUV R1S prichádza ďalší model SUV R2 a dva relatívne kompaktné modely R3, ktoré sa svojím výzorom ponášajú napríklad na Hyundai Ioniq 5. Lenže predaj samotný je trošku vzdialený. V roku 2025 by mala byť hotová fabrika a prvý do ponuky príde model R2 začiatkom roka 2026. O čom sú nové modely?

Rivian-R2-03 

Rivian R2

Nový menší model SUV je výrazne menej terénny ako jeho veľký brat R1S. Je to vidno minimálne na svetlej výške zníženej o takmer 12 cm na 25 cm, ale aj na nájazdový uhol je menej, 25° vpredu a 27° vzadu. Inak sú línie karosérií a základné tvary rovnaké. S príslušenstvom si môžete objednať špeciálne strešné nosiče, ktoré je možné otáčať, ale predok a zadok sú podobné práve väčšiemu modelu. Oproti nemu je novinka kratšia o 38 cm a meria iba 4 715 mm, výška je 1 700 mm a rázvor stratil 140 mm. Má iba 2 935 mm.

Interiér sa ponáša znova na najjednoduchšie vozidlá na trhu. Má všetko ovládané dotykovo a prípadne na volante. Pred vodičom je širokouhlý displej a rovnako široký aj displej v strede na akomsi ostrovčeku. Netrčí nad prístrojovú dosku, čo je fajn správa. Pre väčšiu vzdušnosť môžete v interiéri posunúť zadné okno na piatych dverách smerom dole, prípadne vysunúť bočné tretie okna.

Rivian-R2-04 

Rivian hovorí, že v ponuke tohto modelu bude nielen pohon jednej nápravy s jedným elektrickým motorom, konkrétne tej zadnej, ale aj pohon všetkých štyroch kolies buď s dvomi motormi, alebo s tromi elektrickými motormi. Najsilnejšia verzia dokáže zvládnuť 100 km/h rýchlosť za približne 3 sekundy. Hovorí sa, že dojazd by sa mal dostať takmer na 500 km. A tiež je zaujímavé vidieť aj cenu. Tá by sa mala odraziť od 45 000 amerických dolárov, čo je len o pár tisíciek viac ako stojí napríklad Hyundai Ioniq 5, prípadne o tisícku viac ako stojí Tesla Model Y.

Rivian R2 dostane severoamerický nabíjací štandard, ktorý dokáže fungovať aj s nabíjačkami Tesla a tým pádom sa kvalifikuje na zvýhodnenie v daňovom systéme až 7 500 dolárov. Takže ako bude hotová fabrika, tak môže Rivian spustiť výrobu nového modelu R2, ktorý je zaujímavo tvarovaný a môže zaujať veľké publikum, lebo má na to všetky atribúty.

Rivian R3

Menším do partie bude Rivan R3, ktorý ale príde ešte neskôr ako R2. Budú sa vyrábať spolu na rovnakej platforme, čo znamená, že aj R3 bude mať možnosť pohonu zadnej, alebo oboch náprav. Dojazd na plné nabitie by mal byť dokonca ešte viac ako 500 km a na stovku by sa mal čas šprintu z nuly skrátiť tiež kvôli menšej hmotnosti.

Ďalšou verziou modelu R3 bude R3X. Bude mať väčšie kolesá, ale aj plastové lemovanie spodnej časti. Bude akým si SUV hatchbackom. Parametre budú asi rovnaké, možno o niečo horšie ako má R3, ale interiér bude vraj, podľa vedúceho automobilky Rivian odolný a hravý. Pod tým si máme predstaviť zaujímavé detaily na sedadlách, ale aj iné farebné kombinácie a tiež rôzne udržateľné materiály v interiéri. Napríklad to bude recyklovaný kov a korok. Dokonca aj imitácia kože bude z udržateľných a recyklovaných materiálov. Kedy presne prídu tieto menšie modely je ešte otázne, ale jasné je, že Rivian by sa s nimi rád pozrel aj do Európy. Sú totiž štandardnej veľkosti a nie sú príliš obrovské.

Rivian-R3x-02 

Baterky

Rivian oznámil, že použije pre svoje nové modely novú generáciu batérií. Budú zložené z jednotlivých článkov vo valcovom prevedení. Tie sú omnoho efektívnejšie ako v kvádrom usporiadaní a prinášajú väčšiu energiu schovanú v jednotlivých bodoch. Takisto zvládajú odovzdať extrémnejšie výkony a aj prijať extrémnejšie výkony. Rivian použije jednotlivé prvky zloženia s priemerom 46 mm a s výškou 95 mm. Výška je väčšia ako aktuálne používa Tesla, o 15 mm, čo znamená ešte lepšie parametre a zároveň je to veľkosť podobná tomu, čo v najbližších modeloch bude prezentovať automobilka BMW. Bližšie informácie o kapacitách batérií je ťažké odhadovať, ale vzhľadom na dojazd zruba 500 km je zjavne minimálna potrebná kapacita 75 kWh, ale skôr tipujem, že to bude 85 kWh a viac.