Ktoré je najdôležitejšie auto pre Renault? Je to Megane? Určite nie, dokonca ani elektrický nemá takú dôležitosť ako auto, ktoré sa predáva najviac zo všetkých. Tým je Clio, aj keď mu v poslednej dobe celkom začína na krk stúpať model Captur. Renault Clio piatej generácie je na trhu presne tú dobu, ktorú si vyžaduje na prezentáciu modernizovanej verzie s inou vizážou. Ten čas je práve teraz a Clio je model, ktorý aktuálne predvádza najčerstvejší facelift v ponuke Renaultu.
Základom toho, čo sa zmenilo je celkový vizuál auta. Začneme ale od zadnej časti, kde sa toho nezmenilo až tak veľa. Tu stačilo zmeniť svetlomety a dať im číry povrch s trochu inak rozmiestnenými jednotlivými prvkami a jemne upraviť nárazník. Bočná časť predvádza nové zliatinové disky s rôznymi priemermi až do 17 palcov. Celkovo ich bude až 5 druhov. Najväčšia zmena je však v prednej časti. Inovované Clio dostalo vlastne celý predok iný. Nezostal kameň na kameni a svetlo pri maske. Maska chladiča je širšia a masívnejšia, pričom ponúka miesto pre nové logo v ktorom sú skryté radarové systémy. Svetlomety majú výrazne ostré tvary a stratili časť denného svietenia potiahnutú do nárazníka. Novinkou bude výbava Esprit Alpine, ktorá nahradí RS line. Bude znova ponúkať športovejšie línie tvarov a to nielen zvonka.
Interiér modelu by mohol byť tiež ozvláštnený, ale vlastne nie je ozvláštnený. Je takmer rovnaký a stále ponúka digitálny displej pred vodičom, ktorý môže mať dve uhlopriečky, digitálny displej v strede, ktorý môže mať tiež dve uhlopriečky a na ňom beží systém Easylink, ktorý podporuje obe platformy zrkadlenia bezdrôtovo. Najväčšou novinkou je absencia koženého čalúnenia, ktoré nie je dostatočne udržateľné. Miesto toho sú materiály, ktoré sú na báze udržateľnejších vlákien z vypestovaných plodín. Esprit Alpine prináša do interiéru volant s výraznejším tvarovaným a zároveň sedadlá so športovým nádychom a znova s lepším bočným vedením. To ste asi čakali, všakže?
Čo si ale nečakali je fakt, že Renault zabudol na motor 1,3 TCe 140, ktorý bol kráľovskou ponukou v Cliu pred faceliftom. Tento motor dával autu až od hothatchové parametre, ale v rámci možností. Spolupracoval dokonca so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, čo je celkom rarita. Ale už nie. Základom ponuky bude litrový trojvalec s výkonom 47 kW (65 k) a krútiacim momentom 95 Nm. Preto motor bude mať atmosférické plnenie a päť stupňov manuálnej prevodovky. Preto bude omnoho lepšou alternatívou rovnaký motor s prepĺňaním, ktorý bude mať 66 kW (90 k) a 160 Nm. Ten už bude mať aj šesťstupňovú prevodovku, takže sa nezľakne ani diaľničných presunov. Ešte viac výkonu ponúkne litrový trojvalec, znova, ale s prídavným spaľovaním LPG. Ponúkne 74 kW (100 k) a 170 Nm. Bude z trojvalcov teda najvýkonnejší.
Veľkým prekvapením je, že Renault nezanevrel ani na naftové motory. Bude môcť ponúknuť 1,5-litrový štvorvalec BlueDCi, ktorý bude mať výkon 74 kW (100 k) a prinesie krútiaci moment 260 Nm. Bude spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá dostane zase zmenený prevodový pomer šiesteho stupňa. Ten bude viac favorizovať diaľnicu a zníži otáčky od 110 km/h vyššie.
Tým najdôležitejším stavebným prvkom, z hľadiska Renaultu, bude ponuka verzie Clio E-tech. Tá bude mať totiž emisie na úrovni iba 93 gramov CO2 na kilometer. V praxi je to hybrid, full hybrid, ktorý sa snaží väčšinu času v meste jazdiť na elektrickú energiu a vraj každý rozbeh s ním je výlučne na elektrickú energiu. Kombinovaný výkon tejto sústavy elektromotora, generátora, štartéra a motora s objemom 1,6 litra bude 107 kW (145 k) a motor bude spolupracovať s multimódovou prevodovkou, ktorá má veľmi zaujímavo riešený počet stupňov. Má dva stupne pre elektromotor a štyri stupne pre spaľovací agregát. Tieto sa dajú rôzne kombinovať a tým pádom vzniká viac možností, takže je zložité stanoviť celkový počet prevodov. Skúste zaloviť v pamäti ako sme kedysi počítali počet prevodov na bicykloch. Vtedy to bolo násobenie. Keby to bolo tak aj teraz, tak má toto Clio sa hybridným pohonom až osem stupňov.
Renault Clio je teda dôležité auto z pohľadu ponuky Renaultu. Veď minulý rok sa podarilo predať až 200 000 kusov. Inovovaná verzia na náš trh príde už do pár mesiacov a ponúkne svieži vzhľad, ktorý by mohol pomôcť zosadiť z trónu najpredávanejšieho auta v Európe Peugeot 208.