Nové BMW radu 5 je vnútri viac ako sedmička

Automobilka BMW predstavila novú generáciu BMW radu 5 a je už na pohľad jasné, že štýl ostal tradičnejší a omnoho už usadlejší ako v prípade sedmičky. Je to z dôvodu, že toto auto je jedným z najdôležitejších v portfóliu a automobilka si pri ňom nechce skúšať nové línie. Predsa, majitelia modelov BMW radu 7 a X7 sú viac extravagantní a viac chcú dávať najavo, že sú iní ako ostatní.

Nové BMW radu 5 teda prichádza s podsvietenou maskou chladiča, ktorej vzhľad je závislý od toho, či má auto štandardnú výbavu, alebo balík doplnkov M. Ak má balík doplnkov M, tak to už nie sú ľadvinky, ale je to skôr sústava krídel. Zvonka je auto naozaj elegantné a šéfdizajnér Domagoj Dukec povedal, že nevidí dôvod prečo by mali elektrické autá vyzerať inak ako tie so spaľovacími motormi, prípadne plug-in hybridmi.

P90505030_highResKým spredu je auto elegantné a jednoduché, bok prináša ten istý pocit a rovnaký dojem vytvára aj zadná časť. Dokonca nepôsobí až tak ťažko kvôli tomu, že má evidenčné číslo presunuté z nárazníka do veka batožinového priestoru, ako sme u radu 5 zvyknutí. Nevyzerá teda úplne ako zmenšená sedmička. To, čo je však jasné je nárast veľkosti. Rázvor narástol až na 2 995 mm, pričom celková dĺžka je extrémnych 5 060 mm. Našťastie bude v ponuke aj natáčanie zadnej nápravy. Šírka auta bude 1 900 mm a výška až 1 515 mm. Je to viac ako mal predchodca, lebo bolo nutné niekam umiestniť batérie. Ak teda zvolíte balík doplnkov M, tak BMW radu 5 bude mať nielen iný tvar prednej masky, ale aj iné tvary nárazníkov, prahov, ale aj kolies. Toto je však faktor, na ktorý sme už určite pripravení, lebo toto funguje už dlhodobo v ponuke BMW.

Interiér vozidla už nie je tak konzervatívny ako zovňajšok. BMW zvolilo rovnaký princíp ako pri BMW radu 7 a pod spoločným zakriveným krycím sklom sú dva displeje. Ten pred vodičom a uhlopriečku 12,3 palca a stredový má 14,9 palca. Využíva systém iDrive 8.5. To znamená možnosť zoskupovania skratiek v skupinách a ľahšie navigovanie bez nutnosti otvárania menu. O priestore asi na zadných sedadlách netreba hovoriť, ten je jednoznačne väčší ako doteraz, lebo sa predĺžil rázvor a to nie iba o kúsok. Dôležité je, že aj napriek použitiu benzínového mild hybridu, naftového mild hybridu, či plug-in hybridov ostáva batožinový priestor s objemom 520 litrov. Ak siahnite po alternatívne s elektrickým pohonom, ktorá je vlastne prvá odprezentovaná, tak budete mať batožinový priestor s objemom stále rozumných 490 litrov.

P90505033_highResBMW pre nový model BMW radu 5, ktorý je označený kódovým označením G 60, prináša aj zaujímavé technologické možnosti. Nie je to len v samotnej výbave vozidla, ale aj pri samotnej tvorbe vozidla. Interiér môže byť plne vegánsky bez použitia živočíšnych tkanív, panoramatická strecha môže zabrať až 90% celej plochy strechy, ale dôležité je, že BMW prinesie aj jeden zaujímavo fungujúci systém. Je ním zmena pruhu na základe pohľadu. Na toto však musíte mať priplatený balík Driving Assistant Professional, ktorý obsahuje asistenta Highway Assistant. V takom prípade budete môcť meniť pruhy len pohľadom do spätného zrkadla. Funguje to tak, že auto sa mu navrhne zmenu pruhu a vy ho už len potvrdíte pohľadom do spätného. Čiže nemusíte vyhadzovať smerovku. Hurá!

Z pohľadu motorov to bude veľmi jednoznačné. Základným elektrický modelom bude i5 eDrive40, ktorý bude mať batériu s kapacitou 81,2 kWh. Táto kapacita je už čistá a použiteľná, nie ako niektorí uvádzajú hrubú. Toto vozidlo bude mať celkový výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 400 Nm. V prípade športového režimu sa však dočasne môže zvýšiť výkon až na 250 kW (340 k) a krúťak až na 430 Nm. Toto stačí na zrýchlenie na stovku za 6 sekúnd. Maximum je elektronický obmedzené na 193 km/h. Pri plnom nabití tejto verzie dokážete prejsť 477 až 582 km. Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom nabíjaní je až 205 kW, pričom striedavý je buď 7,4 kW pri jednofázovom zdroji, alebo 22 kW pri trojfázovom zdroji.

P90505130_highRes

Úplne rovnaké nabíjanie bude mať aj verzia i5 M60 xDrive. Tá bude mať už dva elektromotory a celkový výkon 380 kW (516 k) a krútiaci moment 795 Nm. Aj tu je možné použiť športový režim, ktorý zvýši výkon až na 442 kW (600 k) a krútiaci moment až na 820 Nm. Je samozrejmé, že dojazd bude trocha kratší, konkrétne 455 až 516 km. Na stovke však bude toto vozidlo za 3,8 sekundy a maximum bude mať obmedzené na 230 km/h.

Pre väčšinu však bude omnoho zaujímavejší pohľad na to, čo ponuka aktuálna pohonná sústava na poli benzínových a naftových motorov. Základom bude zadokolková alternatíva s dvojlitrovým štvorvalcom označená ako 520i. Vozidlo spaľujúce benzín bude mať teda dvojliter, ktorý bude produkovať 140 kW (190 k) a krútiaci moment 310 Nm. K tomu sa však pridáva ešte mild hybridný doplnok, ktorý má v tomto prípade výkon 13 kW (18 k) a krútiaci moment 200 Nm. Celkovo sa tak vozidlo dostane na 153 kW (208 k) a 330 Nm. Dosť bolo tejto reči, poďme sa pozrieť na to ako vozidlo bude fungovať. Bude mať štandardne osemstupňovú automatickú prevodovkou a pohon zadnej nápravy. Na stovku zrýchli za 7,5 sekundy a maximálne sa dostane na 230 km/h. Automobilka hovorí, že spotreba sa bude pohybovať, v závislosti od výbavy a teda aj hmotnosti, medzi 5,7 a 6,4 litrami. Aj tu môže BMW radu 5 vďačiť koeficientu aerodynamického odporu iba 0,23.

P90505140_highRes

BMW nezabudne ani na obľúbený naftový agregát. Aj ten bude spojený s mild hybridom a základom bude pohon zadnej nápravy. Motor bude mať výkon 145 kW (197 k) a krútiaci moment 400 Nm. Bude mať síce mild hybridný doplnok, ale ten nič na celkových hodnotách nemení. Táto verzia sa dostane na stovku za 7,3 sekundy a maximum má 233 km/h. Má jazdiť za hodnoty spotreby medzi 5,1 a 5,6 litrami. Táto istá motorická alternatíva bude aj v podobe štvorkolky, ktorá bude mať len o niečo vyššiu spotrebu.

Do budúcna BMW ráta aj s použitím radového šesťvalca s objemom 3 litre, ktorý bude spaľovať naftu. Tento bude výhradne v Európe a je potenciál, že by sa k nám mohol dostať aj trojlitrový radový benzínový 6-valec. To, čo však určite príde sú plug-in hybridy. Budú odvodené od BMW radu 7 a budú mať označenia 530e a 550e.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW