BMW ukázalo novú tvár, teda tvár svojich veľkých modelov, radu 7 a aj SUV X7. Oba prichádzajú s podobným tvarovaním predku a okamžite je možné jeden k druhému zaradiť bez výraznejšieho rozmýšľania. Umiernené tvary, ktoré mali pôvodná verzia X7 a predchádzajúca sedmička sú definitívne fuč a mne sa dostal do rúk obrovský salónik na kolesách vo forme práve X7 a hneď s najvýkonnejším motorom označeným M60i.
Čo sa na X7 zmenilo zvonka?
Hneď prvý pohľad na modernizovaný model hovorí o tom, že toto je niečo iné ako pôvodná verzia. Má úplne inú prednú masku chladiča, ktorej ale zostali veľké ľadvinky. To je jediná pripomienka predchádzajúceho vzhľadu, všetko ostatné sa zmenilo. Svetlá majú dve poschodia ako kedysi Citroën C4 Cactus, či Hyundai Kona. Ale tu majú ešte o niečo prísnejšie stvárnenie. Vrchná časť svetiel patrí systémom denného osvetlenia LEDkovými pásmi a spodnú časť dostali do vienka všetky ostatné svetelné systémy adaptívnych LEDkových lúčov. BMW znova prednou častou pokračuje v rozdelení spoločnosti na niekoľko táborov. Niektorým sa môže páčiť, niektorí môžu design nenávidieť, ale každý sa bude potrebovať k nemu vyjadriť, čo znamená vysoké dosahy a virálnosť tohto kroku. Ak si dobre všimnete, tak mainstreamové modely automobilka necháva konzervatívne a pokrok prezentuje na vozidlách s menším dosahom, alebo vozidlách, ktoré majú predstavovať technologický pokrok, čiže práve BMW radu 7 alebo X7.
Popri kontroverznom predku nie je nutné nič ďalšie výrazne meniť. Zadok ostáva takmer totožný len s jemnými retušamimi svetiel a nárazníku a necháva si aj dvojdielne veko batožinového priestoru. Jedna časť sa otvára nahor, druhá sa otvára nadol. Novinkou sú však disky s priemerom až 23 palcov, ktoré opticky zmenšujú auto s dĺžkou takmer 5,2 metra. Už disky s priemerom 22 palcov, ktoré mal model BMW X7 pred modernizáciu boli obrovské, ale toto je ešte niečo viac extrémne.
Ako sa zmenil interiér?
Po výrazne kontroverznom exteriéri je interiér celkom štandardný. Ak za štandard považujeme 6 sedadiel, z toho prvé dve rady ozajstných kresiel a tiež čalúnenie jemnou kožou dvoch farieb. Vlastne tu nebolo treba až tak veľa meniť z pohľadu sedadiel a z pohľadu batožinového priestoru. Ten ostáva rozumne veľký aj pri 6 sedadlách, prípadne aj 7, lebo tu sa mení iba stredný rad. Áno, čítate správne BMW X7 môže mať buď 6, alebo 7 miest. Viac zaplatíte za verziu so 6 miestami, pretože tie sedadlá v strede sú tým, čo v Amerike volajú kapitánske kreslá. Reálne získavajú elektrické nastavenie, vyhrievanie, ale môžu mať aj ventiláciu. Práve takáto alternatíva je výbornou pre komfort, ak nepotrebujete voziť viac ľudí.
Najväčšie zmeny, ktoré prichádzajú, sú na prístrojovej doske. Tá sa zbavila väčšiny fyzických tlačidiel a miesto nich je teraz už len dotykový displej s niekoľkými dotykovými tlačidlami. Stále však ostalo koliesko na ovládanie systému iDrive 8 a vedľa neho je prepínač miesto páky na režimy prevodovky. Veľká zmena je však o niečo vyššie a to na vrchnej časti prístrojovej dosky. Automobilka siahla po dlhom zakrivenom skle, ktoré prekrýva dva displeje, ako sme zvyknutí už z ostatných nových modelov BMW. S týmto začínal model BMW iX a postupne sa podobný, či skôr úplne rovnaký pás rozširuje aj do ostatných vozidiel. Skrýva v sebe displej pred vodičom, ale aj displej informačno-zábavného systému, ktorý má veľmi logické rozhranie a dá sa ovládať intuitívne aj bez študovania manuálu. Na prekvapenie, volant ostal rovnaký ako pred faceliftom. Celkovo je interiér BMW X7 príjemným miestom na život a dokáže predvádzať komfort, ktorý je až dychberúci.
Čo má M60i pod kapotou?
Ak má BMW v označení M, tak je jasné, že to nebude pomalé vozidlo. Alternatíva M60i tróni na vrchole ponuky X7 a adekvátne k tomu má aj výkonný motor. Bod masívnou prednou kapotou bude ešte masívnejší agregát V8, ktorý ma objem 4,4 litra a je tlačený dvomi turbami umiestnenými v strede medzi dvomi hlavami valcov. Kedysi bolo toto riešenie považované za veľmi poruchové, ale automobilka túto formu postupne vyladila tak, aby vozidlo fungovalo bezproblémovo. Celkový výkon motora využívajúceho mild hybridný doplnok je 390 kW (530 k) a krútiaci moment dosahuje 750 Nm. Motor spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, na čo sme obe už pri BMW zvyknutí dlhé roky, ale v tomto prípade má štandardne aj pohon všetkých 4 kolies xDrive. S týmto arzenálom sa vozidlo s hmotnosťou 2,7 tony dostane na stovku za 4,7 sekundy. Stále hovoríme o aute, ktoré aj napriek kolesám s priemerom 23 palcov dokáže filtrovať nerovnosti tak, aby všetci vnútri boli v absolútnom komforte. Nebudeme sa hádať, pneumatiky musia pri zatáčaní trpieť. Ale aj tak sa auto snaží držať cesty bravúrne. Nič mu nechýba ani z pohľadu dynamickej jazdy, akurát je, aj napriek natáčaniu zadnej nápravy cítiť vyššiu hmotnosť.
Koľko to žerie? Tak ako Bohumilov pštros?
Osemvalec pod kapotou, každému napadne, že bude mať extrémne vysokú spotrebu. No, asi to tak aj bude. Záleží ale od toho s kým porovnávate. Ak budete porovnávať s podobne výkonnými konkurentami, tak práve možno BMW bude mať zo svojho modelu radosť vo forme nižšieho spotrebovaného zaťaženia. V reálnom svete sa dá jazdiť v okolí 12 litrov aj s diaľnicami. Bez diaľnic sa viete dostať aj pod 11 litrov, avšak rátajte s tým, že pri naháňaní môžete poľahky prekročiť 20-litrovú spotrebovú hranicu. Je to daň za vysoký výkon a vysokú hmotnosť. Veď polovične ťažký štvorvalec má viac ako polovičnú spotrebu. Takto sa to ale nepočíta a reálne je to, s čím prichádza BMW naozaj výborná hodnota aj vzhľadom na fakt, že je to v súčasnosti jedno z najťažších vozidiel automobilky.
A čo na to konkurencia?
Konkurencie X7, najmä ako M60i, príliš veľa nemá. Audi Q7 je výrazne menšie, interiérovo, ale exteriérovo a najbližší konkurent, od európskych automobiliek, je teda Mercedes GLS. Ten však potrebuje minimálne verziu AMG, aby sa dostal výkonmi na túto úroveň. A vtedy už je možno o niečo menej pohodlný. Vyrazím konkurentom môže byť aj americká alternatíva vo forme Cadillacu Escalade, ktorý za menej peňazí ponúkne asi viac muziky. Neponúkne však tak rozumnú spotrebu. Tam sa kľudne môžeme pozerať na hodnoty o 30% vyššie ako v prípade BMW X7. Môj veľmi subjektívny názor hovorí, že práve X7 je, aj napriek kontroverznému vzhľadu, favoritom v tomto extrémnom segmente veľkých a výkonných SUV.