MINI si znova kúpite aj ako pädverák

Automobilka MINI stále patrí do koncernu BMW, čo určite predurčuje aj fakt, že bude mať širokú ponuku karosérií a motorov. Aj keď som si myslel, že po prvej generácii päťdverového MINI je toto prevedenie už načisto mŕtve, automobilka ukázala aj najnovšiu generáciu, ktorá predvádza veľmi podobné tvary, avšak je o niečo väčšia.

Najprv ale chcem povedať o v pohode. Ak si si pozerali niečo k u štandardnému trojdverové mi v Mini Cooper u, tak určite viete, že na začiatok budú dostupné dve verzie. Tou základnou bude MINI Cooper C, ktorý bude mať 1,5-litrový motor s tromi valcami. Dosahuje výkon 115 kW (156 k) a krútiaci moment 230 Nm. Tabuľky hovoria, že táto verzia sa na stovku dostane za rovných 8 sekúnd a maximum má 225 km/h. Motor je spojený výhradne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a aj vďaka nej sa spotreba v kombinovanom cykle má dariť vtesnať do 6,6 litra benzínu na 100 km.

Výkonnejšiu alternatívu k tomuto bude predstavovať prevedenie MINI Cooper S, ktoré už budem mať vpredu priečne umiestnený priečne dvojliter so štyrmi valcami. Tento motor bude mať priame vstrekovanie a bude plniť tiež normu Euro 6e. Zároveň je nutné vedieť, že bude mať výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 300 Newton metrov. To má zabezpečiť zrýchlenie na stovku za 6,8 sekundy, maximálnu rýchlosť 242 kilometrov za hodinu a tiež kombinovanú spotrebu 6,8 litra benzínu na sto kilometrov.

P90553905_highRes 

A teraz vážne, celé auto má dĺžku 4 036 mm, čo je asi o 5 cm viac ako mal predchodca. Takisto sa rozšírila celková šírka, ktorá narástla asi o 18 mm na 1 744 mm. Veľkým paradoxom je, že aj napriek miernemu zväčšeniu karosérie bol predchodca priestrannejší v interiéri, teda v oblasti kufra. V štandardnom stave má novinka 275 litrov, čo je o 3 litre menej ako v minulosti a celkový objem, po sklopení sedadiel, je v novinke 925 litrov. To je tiež o pár litrov menej ako v minulosti. Dôležitejšie ale bude, že tým pádom sa o kúsok posunuli zadné sedadlá a predné sedadlá majú vybranie, čo znamená o štipku lepšie priestorové pomery na kolená vzadu.

Keď už sme pri tom interiéri, tak sedačky sú so vstavanou opierkou hlavy, pre väčšinu verzií. Druhým bodom do skladačky je aktuálne štandardná prístrojová doska s veľmi jednoduchým tvarovaním a veľkým okrúhlym prístrojovým kruhom v strede. Toto má byť odkaz do úplnej minulosti, kedy MINIčka mali tiež len jeden zobrazovací prvok strede. Tu ale beží na operačnom systéme MINI Operating System 9 a využívať technológiu OLED, nie klasickú ručičkovú prezentáciu. Na každý z režimov je iné zobrazenie, ale zároveň je všetko prehľadné. V strede je časť na ovládanie jednotlivých detailov, v spodnej časti prepínate funkcie a vrchná časť je dedikovaná zobrazeniam rýchlosti a stavu vozidla.

Druhou možnosťou zobrazenia bude head-up displej. Nepremieta údaje sa na sklo, ale na malý vertikálny plastový priehľadný prvok vysúvajúci sa z prístrojovej dosky. Vďaka nemu máte rýchlosť tam, kde by ste ju čakali. Myslím tým vizuálne. Ak porušujete rýchlostné limity, tak je jasné, kde tú rýchlosť máte, ale v inom zmysle slovného spojenia.

P90553927_highRes 

Zvonka si MINI s ničím iným nepomýlite. Aj päťdverová verzia ide tvrdo za svojím a ponáša sa na tú trojdverovú. Neponáša sa však celkovou dĺžkou, ktorá narástla o 172 mm a rázvorom, ktorý pridal 72 mm do dĺžky. Oproti trojdveráku je päťdverové MINI rozhodne masívnejšie a väčšie, ale stále si necháva charakteristické dizajnové prvky. Mať tieto dve autá vedľa seba a pozerať sa na ne iba spredu a iba zozadu, tak sa rozdiel takmer nedá spoznať.

Výroba nového MINI Cooper začala už aj v päťdverovej verzii v júni tohto roka čiže je spustené aktuálne teraz, pričom objednávkové formuláre sú už teraz otvorené a vozidlo sa dá zajednať na kúpu. Nech sa stane čokoľvek, MINI Cooper aj s karosériou s piatimi dverami bude stále originálnou alternatívu v ponuke malých áut segmentu B. Veď toto je veľkosť Škody Fabia! Akurát MINI je aj vnútri trochu menšie. Ale to musí čakať každý.

Aktuálna ponuka vozidiel Mini