Kyberbezpečnosť nie je pre vylepšenú Škodu Octavia problém

Škoda Octavia vo svojej štvrtej generácii obšťastňuje svojich zákazníkov na trhu už od roku 2019. Mierne zmeny prichádzali postupne, ale teraz prichádza vylepšenie v polovici životného cyklu, ktoré za to naozaj stojí. Prichádza facelift, dlho očakávaný, ktorý zlepšuje všetky aspekty vozidla od vzhľadu, cez technológie, až po pohonné jednotky. Vylepšenia sú to naozaj pestré a rôznorodé, majú predsa predĺžiť život modelu o ďalšie roky. A nie o málo rokov

Prvým a tým najzákladnejším vylepšením modelu je zmenený vzhľad prednej, zadnej, ale aj bočných častí. Kým zboku toho nebolo treba veľa riešiť, lebo niektoré presahy z prednej a zadnej časti sú aj do týchto partií, stále sa našlo miesto pre nové tvary zliatinových diskov s priemerom 17 až 19 palcov. Konkrétne Škoda prináša 3 nové tvary.

08_Skoda_Octavia_Combi_72e920fb 

Väčšia úprava prichádza do prednej časti modelu. Úplne najväčším šokom novej Škody Octavia sú určite predné svetlomety potiahnuté akousi nožičkou dole popri maske chladiča. Nožičky sú prepojené lištou sivej farby a opticky rozširujú vozidlo. Rovnakú úlohu má aj otvor v spodnej časti nárazníku, ktorý nie je delený žiadnymi dizajnovými prvkami. Všetko je len o samotnom otvore a o plastových krytoch s novým tvarom výplne.

Zadná časť tiež stavia všetko na kartu šírky. V upravenom nárazníku je predsa spodná lišta siahajúca presne na tento atribút, ale reálna šírka sa nezväčšuje, len to ako auto pôsobí. Možno by sa dala nahnať šírka pre model Octavia, z vizuálneho hľadiska, aj prepojením svetlometov, ale do žiadnych pásov tu dizajnéri nešli. Svetlá sa zmenili, áno, ale stačí im zmena jednotlivých svetelných elementov a zmena smeroviek na sekvenčné.

Predná časť s novými svetlami bude štandardne osadená systémom LEDiek, ale za príplatok bude systém s maticovými adaptívnymi segmentami. Druhá generácia adaptívnych svetiel má byť ešte lepšia ako doteraz a v samotnom telese svetlometu si našla miesto aj časť na kompenzáciu počasia. To znamená jediné, hmlovky už nemusia byť v nárazníku samostatne, sú integrované do hlavných svetlometov. Zmeny zasiahnu nielen liftback, ale aj kombi, ktoré je práve obľúbenejšou verziou a v Európe od roku 2016 patrí na vrchol obľúbenosti medzi kombíkmi. A rovnaké vylepšenia exteriéru predvedie aj Octavia RS. Tá prinesie aj novú červenú farbu Velvet, ale najzásadnejším prvkom budú nové nárazníky, nové svetlá, prípadne upravený štýl diskov s plastovými aerodynamickými krytkami.

Interiér všetkých verzií vylepšeného modelu Octavia sa bude niesť v znamení nových označení výbav, pričom z pôvodného zoznamu ostáva zatiaľ v ponuke len Sportline a RS. Takisto nové bude aj označenie druhu interiéru, po vzore elektrického modelu Enyaq. Bez ohľadu na konkrétnu verziu hovorí Škoda o udržateľnom spracúvaní kože a celkovo udržateľných materiáloch pre ostatné modely a prevedenia vnútornej časti.

54_Skoda_Octavia_Sportline_1bd0ba6d 

Najväčšie zmeny v interiéri sa udiali v prednej časti. Úplne nový je veľký 13-palcový dotykový displej s najnovšou generáciou systému MIB4. Ten sa spolieha na vylepšené softvérové naladenie a tiež na vylepšenia cez vzduch bez nutnosti pripojenia. Práve tento aspekt je dôležitý z pohľadu kyberbezpečnosti, kvôli ktorej odišlo z ponuky niekoľko modelov. Kyberbezpečnosť bude možné riešiť aj cez aktualizácie vzduchom, čo je prínos ku komfortu používateľa. A tiež to znamená, že do servisu netreba chodiť kvôli zvolávacím akciám každú chvíľu.

Pod samotným displejom s novými softvérovými oknami je pás na úpravu hlasitosti. Ten ostáva z predchodcu a rovnako ostávajú aj fyzické ovládacie prvky nad stredovými výduchmi.

Z inovácií treba ešte spomenúť nový digitálny displej pred vodičom, ktorý už úplne nahradí akékoľvek ručičkové prístroje. Bude mať štandardne tú väčšiu veľkosť a uhlopriečku 10 palcov. To by zo zmien interiéru stačilo, veď prevodovka má stále možnosť manuálu a možnosť aj automatu s malým prepínačom.

Pokrok zaznamenali aj prvky Simply Clever, pričom konštruktéri hovoria o zmenenej zadnej polici, vylepšenej škrabke, ale aj nových vešiakoch na dvojkilogramové tašky a tiež o pokroku vo forme iného prístupu ku stredovému tunelu v zadnej časti. Ak auto obsadíte iba 4 ľuďmi, teda vodičom a 3 pasažiermi, tak môžete pripojiť na stredovú konzolu do zadnej časti novú odkladaciu policu s možnosťou uloženia kabelky, či fliaš.

Asistenčné systémy tiež prídu do najnovšej generácie a okrem adaptívneho tempomatu a udržiavania v pruhu prinesú vylepšenia do parkovacieho systému. Bude využívať ultrazvukové snímače na určenie priestoru, ale zároveň dokáže varovať aj pri opúšťaní parkovacieho miesta. Ďalším krokom do budúcnosti bude možnosť zaparkovať vozidlo do parkovacieho miesta cez aplikáciu MyŠkoda úplne automaticky. Vtedy auto ovláda akceleráciu, brzdenie, ale aj kontrolu okolia. Nenabúra teda úplne autonómne.

24_Skoda_Octavia_3eaab1e4 

Ponuka agregátov tiež prejde zmenami. Základom bude 1,5-litrový motor TSI Evo 2, ktorý prinesie základný výkon 85 kW (115 k). Na výber bude s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ale príde aj so sedemstupňovým automatom. Ak zvolíte sedemstupňový automat, tak budete mať štandardne mild hybrid. Rovnako bude rozdelená aj výkonnejšia verzia dosahujúca 110 kW (150 k). Stupienkom ešte ďalej bude dvojlitrové TSI, ktoré sa stane jedinou možnosťou ako siahnuť po pohone všetkých 4 kolies. Aspoň zatiaľ. Upravený agregát predvedie iné nastavenie a výkon poskočí zo 140 kW (190 k) na 150 kW (204 k). Podobným vylepšením prejde aj agregát športovo ladenej verzie RS. Tiež mu narastie výkon. Z pôvodných 180 kW (245 k) poskočí na 195 kW (265 k).

Škoda nezanevrie ani na naftové motory, čo znamená klasické 2,0 TDI v dvoch výkonových stupňoch. Slabší prinesie 85 kW (115 k) a manuálnu prevodovku a výkonnejší bude mať 110 kW (150 k) a automat.

Nová Škoda Octavia sa na trhu objaví už onedlho a bude naďalej predvádzať kompetenciu českej automobilky v tejto sfére. Veď konkurentov je neúrekom a má ich najmä verzia kombi. Medzi najväčšiu konkurenciu bude určite patriť Seat Leon Sports Tourer, alebo aj Volkswagen Golf Variant z vlastnej stajne. Lenže to rozhodne nie je všetko a nižšia stredná trieda, do ktorej Octavia stále patrí, aj keď na jej vrchol, stále predvádza vozidla ako Kia Ceed a Hyundai i30 s rovnakým prevedením, ale pozadu neostáva ani stále aktuálny Renault Megane a tiež Ford Focus. Bez ohľadu na ostatných konkurentov bude najväčším problémom Octávie zaujať popri koncernových bratoch. Má na to všetky zbrane, ostrý vzhľad, technológie, motory, ale aj spomenuté Simply Clever riešenia. Bude určite naďalej najpredávanejším kombi v Európe. A určite bude tiež súčasťou každého relevantného vozového parku veľkých spoločností.

Aktuálna ponuka vozidiel Škoda