Niektoré autá sú niečím špeciálne. Vyvolávajú v určitých ľuďoch pohnútky, ktoré sa nedajú opísať slovami. Sú to akýsi hrdinovia. Hrdinovia z detstva. Presne takto som mal Hummer H1, auto, ktoré do sériovej produkcie priviedol v podstate Arnold Schwarzenegger. Pozrime sa teda najskôr na históriu a potom príde to prekvapenie.
Auto vzniklo z modelu M998 HMMWV. Vojenské vozidlo vyvinula automobilka AM General, ktorá takto plnila potreby americkej armády. Auto vzniklo už v roku 1983 a na základe kontraktu sa vyrobil hneď počet 55 000 kusov, celkovo vzniklo viac ako 100-tisíc Humvee. Americká armáda ho využívala napríklad v Perzskom zálive na začiatku deväťdesiatych rokov. A to bol moment, kedy si ho všimol aj Arnold Schwarzenegger. Toľko nástojil na samotnej produkcii, že v roku 1992 automobilka vytvorila osobnú verziu s názvom Hummer. Auto malo v pôvodnej verzii motor s objemom 6,2 litra spaľujúci naftu a objem mal usporiadanie V8. Hummer H1 sa vyrábal až do roku 2006.
Pamätám si to ako dnes. Keď som mal ešte málo rokov, počítače boli len v základoch a Windows sa označoval nie rokom, ale poradovým číslom, tak som dostal cédečko, na ktorom bola reklama, či skôr 10.minútový spot o magnificentnom vozidle Hummer H1. Auto zvládalo náklony, zvládalo terénne prejazdy, zvládalo brody, zvládalo vlastne všetko. Vtedy mi bolo jedno, že to je vlastne vojenské auto prestavané na civilnú verziu. Jednoducho som sa zamiloval. A ešte moju mániu podporil aj seriál Odpadlík, kde mal Bobby Sixkiller tiež Há-jednotku Hummer. Vtedy som si povedal, že na tomto aute sa niekedy chcem odviezť, pričom som budúcnosť ešte nevidel.
A čo teraz? Tridsať rokov od Arnoldovho činu stojím pred týmto obrom, ktorý má 2,2 metra šírku a držím kľúčiky. Je to auto, ktoré znamená splnenie detského sna. Už teraz mi chýba len Lamborghini Countach a Ferrari F40. Najskôr si auto pozerám. Jeho hranaté línie sú doplnené, v tomto prípade, o finálnu úpravu s dvojkrídlymi zadnými dverami. Je to Wagon, ktorý je asi najžiadanejší zo všetkých a ponúka priestor pre šiestich pasažierov. Šiestich, ale s vystretým ukazovákom ako pripomienkou toho, že nie všetko je úplne ružové. Šiesti sa odvezú, ale trpieť bude každý jeden. Toto auto má tak masívny chrbát prevodovky, že musí, úplne logicky, nechať iba malý priestor pre kohokoľvek vnútri, aj pre vodiča.
Ale poďme ešte von, tento nádherný kus dostal strešný nosič, ale aj schodíky a na streche je dokonca tanier na príjem satelitného vysielania. Mám podozrenie, že už nebude v súčasnosti fungovať, ale to je asi jedno. Je to úžasný dobový doplnok, ktorý Hummeru nikto len tak nezoberie a signál je možné pretaviť do vysielania na 6 displejoch, ak ho náhodou nájdete. Áno, dva displeje sú v prístrojovej doske a v každom zo sedadiel v prvých dvoch radoch je ďalší displej. To aby aj tí v treťom rade, ktorý je na vrchole prevodovky, vedeli niečo pozerať a trochu sa im zmenšilo priestorové stesnenie.
Otváram masívnu kapotu schovanú za charakteristickým ochranným rámom. Motor je čisto masívny, obrovský, je to Duramax s objemom 6,6 litra, prepĺňaním a usporiadaním V8. Pýši sa výkonom najvyšším v celej histórii vozidla. Má až 224 kW (305 k), ktoré ale vôbec necítiť, lebo hmotnosť presahuje 3 tony. A vôbec, toto auto nie je absolútne stavané na žiadne dynamické jazdenie. Toto je stavané na jazdenie. Zaradiť D a idete cez čokoľvek. A kamkoľvek.
Sedím za volantom, štartujem túto obrovskú beštiu, toto monštrum, tohoto obra. Je to auto, s ktorým do bežných garáži nevojdete, nie kvôli výške, ale kvôli šírke. Ak chcete dať ruku spolujazdkyni, alebo spolujazdcovi, tak máte smolu. Môžete tu hrať kľudne ping-pong cez kryt prevodovky. Vôbec nemám pocit ako v armádnom aute, ale asi kvôli tomu, že som vždy mal v hlave iba vozidla Hummer a nie Humvee. Je tam až príliš veľa podobných detailov, príliš veľa totožných riešení. Prístroje sú adekvátne deväťdesiatym rokom, všetko je takpovediac ako z minulosti. A máme rok 2023, rozbieham sa. Cítim obrovskú silu osemvalca, má predsa 705 Nm, ale skôr je tá sila naozaj zameraná na priechodnosť ako na akúkoľvek dynamiku. S týmto autom vlastne ani nechcete ísť rýchlo, lebo A/T-čkové pneumatiky na mokre nemusia vôbec držať. Aj napriek rozmerom je Hummer H1 celkom dobre manévrovateľným vozidlom. Má totiž úžasné natočenie predných kolies a predvádza tiež dokonalý výhľad vďaka kolmým častiam karosérie. Vidíte dokonca aj na predok, ktorý ozvláštňujú úchyty na zhadzovanie z vrtuľníka a tiež obrovská mriežka otvárajúca priestor pre vzduch prúdiaci ku šialene veľkému chladiču.
Pri tomto aute nechcete riešiť spotrebu, ale ak by náhodou máte v mysli takéto kacírske myšlienky, tak sa viete hýbať kľudne do 15 litrov, ale v momente ako budete dolovať aj tú letargickú dynamiku, ktorú Hummer H1 má, tak pozriete na cifry okolo tridsiatky bez akýchkoľvek problémov. Ale pozitívne je, že nebudete tankovať až tak často. Hummer má totiž nádrže s objemom 112 + 83 litrov. Áno, čítate správne, nádrže. Sú totiž dve a medzi nimi prečerpávate palivo samostatným tlačidlom. Tento kus má dokonca naviac ešte aj pancierové uzávery. Všetko je teda pripravené na prežitie súdneho dňa a pokračovanie ešte minimálne po dobu niekoľkých týždňov.
Hovorí sa, že nikdy nestretávajte hrdinov z detstva, lebo môžete byť sklamaní. Áno, už sa mi to stalo s niektorými autami, ktoré som mal na piedestáli a nakoniec neboli tým, čím som očakával. Ale Hummer? H1 Alpha s motorom Duramax a karosériu Wagon, tento kus, ten ma nesklamal. Je presne tým, čo som čakal a možno ešte predčil moje očakávania. Je to auto, ktoré nekupujte rozumom, taký terén predsa zvládne aj Mercedes triedy G, alebo Suzuki Jimny. Hummer H1 Alpha kupujete, lebo ho chcete a máte presne rovnaké detské sny ako mám aj ja. Určite do toho choďte! Je to auto, ktoré sa odmení pri každej jednej jazde, pri každom jednom naštartovaní, pri každom jednom pocite stiesnenosti a pri každom sete ping-pongu cez chrbát prevodovky.
A áno, tohto obra som fotil kvôli tomu, že som robil nové fotky do ponuky carbi.sk. Ak máte stále chuť kúpiť si toto auto, tu je odkaz. Ak auto v odkaze nie je, tak som z neho zošalel, alebo sa predalo. V každom prípade je toto zážitok, ktorý si budem pamätať do konca života. Je to ako keď som cez Bratislavu išiel na Aventadore. Tiež sa to nedá zabudnúť. Je to zážitok. Mať veľa peňazí, tak by aj Hummer H1 Alpha bol v mojej garáži! Obrovskej garáži. Skôr hale s autami.