Japonská automobilka Toyota bude mať 2 modely, ktoré budú vlastne rovnako označené, len jednému do názvoslovia pribudne malé +. Sú to modely Toyota C-HR a Toyota C-HR+. Možno by sa zdalo, že predná časť je podobná, ale to je asi jediné, čo reálne podobné je. Inak sú autá úplne rozličné a okrem základných čŕt nemajú spoločné takmer nič.
Takže čo vlastne bude Toyota C-HR+? Je to vozidlo, ktoré bude elektrické. A to je najzásadnejší rozdiel oproti spaľovaciemu bratovi, ktorý môže mať síce pohon na elektrickú energiu, ale iba čiastočný. Buď je formovaný s plug-in hybridom, prípadne s hybridnými motorizáciami. Toyota C-HR+ bude rozhodne zvonka väčším vozidlom. Veď dĺžka narastie až o 160 mm, pričom rázvor bude ešte o 110 mm väčší. Mohlo by to znamenať, že v interiéri bude viac miesta, a asi to tak aj bude pre zadných pasažierov. Miesto na kolená a miesto na hlavu bude prospešnejšie a lepšie použiteľné. Kvalitu najviac pridá aj batožinový priestor. Bude mať objem 416 litrov, čo je napríklad o 106 litrov viac ako má plug-in hybridné prevedenie C-HR. Čiže od klasickej C-HR bude elektrické C-HR+ väčšie.
A taktiež bude mať niektoré iné štylistické prvky. Kým klasický model C-HR má líniu okna výrazne zalomenú, tu línia okna pokračuje až do zadnej časti a je len jemne lomená, nevracia sa smerom ku streche. To z auta robí vizuálne väčšie vozidlo, ktorým vlastne, koniec-koncov aj je. Ale po vzore niektorých iných vozidiel, a znova na rozdiel od spaľovacej verzie, má C-HR+ klasické kľučky vpredu a kľučky schované v stĺpiku v zadnej časti, nič nevyskakuje.
Ja som si najskôr myslel, že je ,vlastne, C-HR+ len modernizáciu BZ4x. Ale nemohol som byť ďalej pravde. Veď toto auto má úplne iné proporcie. S celkovou dĺžkou 4 520 mm je nová Toyota C-HR+ kratšia od Toyoty BZ4x až o 17 cm, ale zároveň je aj so zmeneným rázvorom. Rázvor sa totiž skrátil o presne 10 cm a má 2 750 mm. Toyota veľmi dobre vie ako diferencovať jednotlivé produkty, aby neboli navlas rovnaké s tými ďalšími.
Nová Toyota C-HR+ prinesie teda zaujímavý dizajn zvonku, ale ani vnútri sa nedá zahanbiť. Niektoré prvky, ako napríklad volant budú pripomínať nielen BZ4x, ale aj nový Prius. A takisto bude nový Prius pripomínať displej pred vodičom. V strede bude ďalší displej s veľkou uhlopriečkou, ktorý dokáže automaticky a bezdrôtovo pripájať spárované zariadenia prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto. Na fotkách je jasné, že v strede stredového panelu budú dve miesta na nabíjanie mobilných telefónov a prepínanie chodu bude možné kolieskom za týmito nabíjacími plochami. Jednu vec však v C-HR+ budete hľadať absolútne márne. Tou je ovládanie klimatizácie. Je schované v displeji, čo môže byť celkom škoda.
Výbornou správou pre toto auto bude teda slušný batožinový priestor, alebo skôr ľahko nadpriemerný na elektrické SUV tejto veľkosti, ale aj priestor na zadných sedadlách. O variabilite zatiaľ nepadlo slovo, ale sklápanie sedadiel dokáže zmeniť prepravné pomery celkom razantným spôsobom. Toyota C-HR+ bude určite ešte zaujímavejšia pre mestské jazdenie ako väčší elektrický automobil. A dá sa povedať, že nepatrí svojim profilom medzi SUV, ale skôr si berie na mušku inú kategóriu. Veď SUV kupé tejto veľkosti je málo a v segmente C je ich ešte menej.
Nový automobil bude v ponuke buď s pohonom prednej nápravy, alebo s pohonom všetkých 4 kolies. Úplným základom bude verzia s jedným motorom, ktorý bude, logicky, poháňať tie predné kolesá. Bude mať výkon 123 kW (168 k) a bude mať prepojenie s batériou s kapacitou 57,7 kWh. Oficiálne údaje o dojazde zatiaľ nie sú úplne stopercentné, ale odhad je, že s touto batériou sa auto dostane do vzdialenosti približne 440 km, ktoré by mohli byť v testovacom režime WLTP. Uvidíme ako na tom bude v reálnom svete.
O niečo väčší dojazd, až 600 kilometrov, teoretických, znova v režime WLTP, by mala mať verzia dosahujúca výkon 165 kW (225 k), znova iba s pohonom prednej nápravy. Nárast nie je kvôli výraznej efektivite motora, ale kvôli tomu, že tento agregát využije batériu s kapacitou až 77 kWh. To je signifikantný nárast kapacity, ktorá dáva väčší dojazd.
Lenže to stále nie je všetko, v ponuke bude aj prevedenie s 2 motormi, ktorá bude mať, celkom logicky, väčšiu z dvoch batérií a ponúkne celkom slušný kombinovaný výkon dvoch elektrických motorov až 252 kW (343 k). Práve toto prevedenie bude jedným z najvýkonnejších vozidiel Toyota v Európe. Ak nerátame prevedenie GR Supra, tak je toto na stovke za 5,2 sekundy.
Automobilka potvrdila, že nabíjanie bude možné výkonom až 150 kW. Na klasický test nabíjania z 10 na 80 % je ešte skoro reflektovať. Veď presnejšie špecifikácie majú ešte čas, keďže auto sa do predaja dostane až v druhej časti roku 2026. Vtedy bude auto dostupné po celom kontinente, na niektorých trhoch sa už môže objaviť koncom tohto roka.
Zaujímavé je ale, že Toyota oznámila, že Toyota C-HR+, ktorá je postavená na platforme e-TNGA, bude mať minimálne 70 % pôvodnej kapacity aj po 10 rokoch v dennom používaní. A samozrejme, platforma hovorí, že toto auto je skôr príbuzné s Toyotou BZ4x ako s štandardnou Toyotou C-HR. Stavia sa do trhu, ktorý má zaujímavých hráčov. Medzi nimi treba spomenúť určite elektrický Peugeot e-3008, ale aj Renault Scénic, ktorý má väčšiu vnútornú ponuku priestoru.
O snahe Toyoty zaujať aj na poli elektrických vozidiel má svedčiť aj modernizácia modelu BZ4x, ktorý je teda logicky väčší a bude o niečo drahší. Akurát doteraz to automobilke až tak veľmi nevychádzalo a svoje dobre skóre na emisnom trhu mala najmä vďaka hybridným vozidlám. To, či rozšírenie platformy e-TNGA pomôže s novým modelom je otázne, ale hlavne sú otázne zmeny efektivity v pohonných agregátov, čiže elektrických motorov a zmeny na batérií. Zo začiatku výroby to až tak slávne nebolo a dojazd veľmi zaostával za tabuľkami. A ešte, keď tak nad tým rozmýšľam, konkurentom môže byť kľudne aj nová menšia Škoda Elroq, Ford Explorer, alebo aj Hyundai Ioniq 5.
Je vidno, že nová Toyota C-HR+ nemá s tradičnou Toyotou C-HR vlastne, okrem nejakého základného štýlu a niektorých detajlov, prípadne okrem názvu, spoločné takmer nič. Ale šancu na úspech má asi aj väčšiu ako väčší elektromobil.