Mercedes triedy S je vždy tým inovatívnym vozidlom, ktoré prináša mnohé novinky zo sci-fi sveta do reálneho sériového auta. Pre-safe mal ako prvé vozidlo, s airbagmi tiež začínal medzi prvými a už v roku 1981 ponúkol možnosť doplniť tento bezpečnostný prvok do výbavy. Staršia generácia, označená aj ako W221 má tiež niekoľko prvkov, kvôli ktorým je stále zaujímavá a my sme sa pozreli na niekoľko z nich.
Najzaujímavejši prvok príplatkovej výbavy je, bez pochýb, nočné videnie. Možno na prvý pohľad vyzerá ako zbytočnosť, ale opak je pravdou. Ak často jazdíte v noci, tak je práve toto naozaj neoceniteľný pomocník. V prvom rade je veľkým plusom, že Mercedes-Benz pre triedu S má v každej generácii tie najlepšie svetlá, ktoré dokáže vytvoriť. Ich dosvit však nie je taký, aby dokázal spraviť to, čo dokáže práve nočné videnie. Nočné videnie má teda dosah taký ako diaľkové svetlá, ale dá sa použiť aj v miestach, kde idú autá oproti a v obciach. Zapína sa tam, kde by ste to čakali, priamo vedľa vypínača svetiel a na displeji pred vodičom zobrazuje obraz z kamery nasmerovanej dopredu snímajúcej osvetlenie dvomi infražiaričmi v predných svetlách. Vďaka tomuto systému dokáže identifikovať nebezpečenstvo vo forme zvierat a ľudí a upozorniť, aby predišiel nárazu.
Práve generácia W221 triedy S bola prvá, ktorá mala naozaj výborne fungujúci adaptívny tempomat, ktorý dokázal nielen spomaliť, ale aj zastaviť a následne sa rozbehnúť. Naviac, v prípade Mercedesu je systém odladený takým spôsobom, že nemá agresívne a surové prejavy ako pri niektorých iných automobilkách. Trieda S tak bez problému funguje v diaľničných kolónach takmer sama. Na meranie vzdialenosti od predchádzajúceho auta využíva radar umiestnený pod hviezdou na kapote. Tento je dokonca vyhrievaný, aby fungoval aj za výraznejšieho sneženia. Okrem neho má už táto generácia aj asistenta jazdných pruhov. Ten púšťa vibrácie do volantu, keď zistí, že vodič ide opustiť jazdný pruh.
O tom, že do eSka je ideálny benzínový osemvalec sú dlhodobé spory. Je v každom prípade vynikajúci. Ale na dlhé trasy je asi ešte vhodnejší naftový motor V6 s obmemom 3 litre. Má usporiadanie do V a ponúka výkon 173 kW (235 k). Ale krútiaci moment je 540 Nm, čo už s autom dokáže predvádzať slušné pružné zrýchlenie. Ale to nie je hlavnou devízou tejto verzie. Motor je kombinovaný s výborným hydrodynamickým meničom so siedmimi prevodovými stupňami a to je záruka nízkej spotreby. S takto veľkým autom sa dá aj pri naozaj dynamickej jazde držať apetít pod deviatimi litrami. Ale to nie je všetko, jazda v rámci zákonných limitov zrazí spotrebu pod 8 litrov. A spotreboví extrémisti sa dokážu dostať na 6 litrovú hranicu.
Nie, toto nie je predĺžená verzia Long. Ale to neznamená, že by bolo vnútri málo miesta. Rázvor je predsa už aj v krátkej verzii štedrých 3 035 milimetrov, čo znamená, že na zadných sedadlách je stále dostatočne veľa miesta. Mercedes má ešte naviac tradíciu robiť operadlá predných sedadiel s vykrojeniami na kolená, čo ešte pridáva pár centimetrov pre pasažierov. Za 190 centimetrov vysokého vodiča sa zmestí rovnako vysoký pasažier a nebude sa môcť ani trochu sťažovať na priestor.
V základnej výbave každého kusu triedy S, modelu W221, je vzduchový podvozok Airmatic. Ten spôsobuje, že jazda je príjemnejšia ako na tradičnom pružinovom a oproti predchodcovi má niekoľko vylepšení. Podľa potreby tak môže vytvoriť tuhšie nastavenie pre športovú jazdu, alebo mäkké pre najlepší komfort. Naviac je vedľa displeja v strede tlačidlo, ktoré môže zväčšiť svetlú výšku tak, aby auto dokázalo prejsť aj menšími terénnymi nerovnosťami.
Tento kus, ktorý sme skúsili je po finálnom facelifte, ktorý prebehol v roku 2009. Je ideálnym autom na dlhé cesty, čo predvádza aj výbavou a kombináciou motora, prevodovky a pohonu všetkých kolies 4Matic. Môžete ho nájsť v našej ponuke.